Limburg neemt Duitse zorgen over Sankt Ludwig niet serieus

16 september 2009

Limburg neemt Duitse zorgen over Sankt Ludwig niet serieus

De inwoners van de Duitse grensstreek maken zich grote zorgen over de toestand van rijksmonument Sankt Ludwig in Vlodrop. Onlangs werden in de Landtag van Nordrhein-Westfalen vragen gesteld over het voormalig klooster. Voor de SP was dit aanleiding om het Limburgse provinciebestuur op te roepen om met de Duitsers te bekijken of er gezamenlijke stappen mogelijk zijn om Sankt Ludwig te behouden. Vandaag laat het provinciebestuur weten dit niet te zien zitten en dat er de afgelopen jaren geen enkel contact met Duitsland is geweest over het rijksmonument.

De SP vindt de nonchalance waarmee Gedeputeerde Staten omgaan met de zorgen van de Duitsers 'erg zorgelijk'. “Dit provinciebestuur heeft de mond vol van grensoverschrijdende samenwerking. Maar in de praktijk komt hier dus weinig van terecht. Al jaren maken veel Duitsers zich zorgen over Sankt Ludwig, maar de provincie trekt zich hier niets van aan. Ook is het vreemd dat Gedeputeerde Staten nog niet eens bereid zijn om samen met hun Duitse collega's te bekijken of er een gezamenlijke oplossing voor het probleem is. Door deze nonchalance worden de terechte zorgen van de inwoners van Heinsberg en omgeving niet serieus genomen. Ik kan me goed voorstellen dat dit bij veel mensen erg veel pijn doet.”