Nieuwe regeling veehouderijen roept vragen op

22 juli 2009

Nieuwe regeling veehouderijen roept vragen op

De Limburgse SP is erg benieuwd naar de jongste ontwikkelingen rondom de zogenaamde VIV: de Verplaatsingsregeling voor Intensieve Veehouderijbedrijven. De provincie stelde deze regeling onlangs in gewijzigde vorm opnieuw open, om intensieve veehouderijen te stimuleren naar zogenaamde Landbouwontwikkelingsgebieden (LOG’s) te verhuizen.

“Die gedachte is een belangrijk onderdeel van het Reconstructieplan dat al sinds 2004 in uitvoering is”, zegt Statenlid Rob Janssen: “Dat agrariërs nu na vijf jaar nog met een miljoen euro per bedrijf enthousiast gemaakt moeten worden voor verplaatsing, is opmerkelijk.” Per brief vraagt Janssen aan het college van GS waar en in hoeverre de oude VIV-regeling blijkbaar tekort schoot.

De SP stemde destijds voor de Reconstructie, onder meer vanwege de kansen voor natuur en milieu. Burgemeester Waals van Venray stelde onlangs echter dat ‘de Reconstructie mislukt is’. Een boude bewering maar wellicht toch een signaal, vindt Rob Janssen: “Tijd om eens wat zaken op een rijtje te zetten. Te beginnen bij deze nieuwe verplaatsingsregeling.”

Lees hier ook over in het blad Binnenlands Bestuur.