Hoogste tijd voor daadkracht in streekvervoer

24 juli 2009

Hoogste tijd voor daadkracht in streekvervoer

Edwin Bus van de SP-fractie in het Limburgs Parlement wil dat de provincie nu spierballen toont in de richting van busvervoerder Veolia. Aanleiding vormen de voorgenomen aanpassing van de dienstregeling en het recente geweldsincident in Heerlen, waarbij een buschauffeur ernstig mishandeld werd.

Het Statenlid wil dat het aantal stewards op de bus uitgebreid wordt, opdat veiligheid voor reiziger en personeel beter gewaarborgd wordt. Edwin Bus zwengelde die discussie al eerder aan dit jaar. “Toen gaf de provincie aan dat het moeilijk was om vast te stellen welk aantal stewards voldoende is. Ik neem aan dat we het nu er nu over eens zijn dat het huidige aantal in elk geval onvoldoende is.”
Tevens verwijst hij naar een zwartboek van buschauffeurs, waaruit blijkt dat geweldsincidenten in het openbaar vervoer voor een aanzienlijk deel terug te voeren zijn op het niet op tijd rijden van de bussen. Oorzaak daarvan zijn de te strakke dienstegelingen en de rijtijden van de chauffeurs. “Uit cijfers blijkt dat het aantal klachten naar aanleiding van vertragingen is toegenomen. De hoogste tijd dat de provincie als concessieverlener met Veolia gaat praten”, aldus Bus.

Dat geldt voor de SP’er ook voor de voorgenomen wijzigingen van de dienstregeling, waardoor een aantal ritten zullen wegvallen. Bus: “Ik ben benieuwd of het openbaar vervoer na die wijzigingen nog wel voldoet aan de eisen uit de concessie-overeenkomst. Bovendien: hoe komt het financiële plaatje voor Veolia én voor de reiziger eruit te zien, wanneer de belbus als alternatief in beeld komt? De provincie kan niet zomaar ineens geld in Veolia gaan pompen, omdat dan andere aanbestedende partijen zich benadeeld zullen gaan voelen. Kortom; het is een lastige situatie, waarmee de provincie slim en verantwoord zal moeten omgaan. Menigeen zal weemoedig terug denken aan de tijd vóór de privatiseringen in het openbaar vervoer.”