Daadkracht nodig

2 juli 2009

Daadkracht nodig

Een tijdje terug kondigde Orbis een grote reorganisatie aan, die noodzakelijk was om de noodlijdende zorginstelling overeind te houden. Sindsdien veegt de landelijke overheid de eigen stoep schoon door te zeggen dat Orbis door eigen toedoen in deze situatie is beland en daarom niet hoeft te rekenen op hun steun. Hoewel de rijksoverheid dus wel actief is met het benoemen van oorzaken, zwijgt men in alle talen over concrete oplossingen. Hierdoor is de zorginstelling speelbal geworden van ‘belanghebbenden’ als banken en zorgverzekeraars.

Het gevolg is dat een hele groep andere belanghebbenden - personeel en patiënten van Orbis en zelfs van het Heerlense Atrium- ziekenhuis - nu de rekening gepresenteerd dreigen te krijgen van wanbeleid en falend toezicht. Het is niet alleen de instelling die nood lijdt. De echte nood wordt geleden door mensen die zorg behoeven en verlenen.

Het zijn deze mensen die nu al maanden de gevolgen opvangen van de grootheidswaanzin van de Orbis-bestuurders en het falend toezicht van de overheid. Dit is een prestatie die toch op grote steun zou moeten kunnen rekenen van de lokaleen provinciale overheid. Het wordt hoog tijd dat diezelfde overheden zich gezamenlijk hard gaan maken voor de zorg in de regio en publiek een duidelijk standpunt in gaan nemen. De politiek in Heerlen heeft unaniem besloten het kabinet op te roepen personeel, patiënten en de Atrium-organisatie niet de dupe te laten worden van de problemen bij Orbis. Een teken van daadkracht. En een initiatief dat navolging verdient. Wie volgt?

Dit opinieartikel is geschreven door Linda Haex, Statenlid voor de SP in Limburg en Marleen van Rijnsbergen, bestuurslid van de SP afdeling Sittard-Geleen en is op woensdag 1 juli verschenen in Dagblad de Limburger.