Verhoging tarief regiotaxi treft verkeerde doelgroep

21 april 2009

Verhoging tarief regiotaxi treft verkeerde doelgroep

De SP in Limburg is geschrokken van het bericht dat Veolia het tarief voor de regiotaxi fors wil gaan verhogen. De partij vreest dat de rekening van oneigenlijk gebruik van de deeltaxi op het verkeerde bord terecht komt. De SP-fractie zal dit komende vrijdag in Maastricht aan de orde stellen.

Statenlid Edwin Bus beaamt de visie van Veolia, dat de deeltaxi oorspronkelijk niet bedoeld is als ‘kroegen-pendel’ voor uitgaanspubliek. “Maar een tariefverhoging treft ook degenen die geen indicatie voor de regiotaxi hebben”, zegt Bus. “Bovendien; als je ergens woont waar geen regulier openbaar in de buurt komt, ben je ook de pineut. In beide gevallen ligt sociaal isolement op de loer.”

Bus wil dat de provincie meedenkt over een oplossing waarbij degenen die van de regiotaxi afhankelijk zijn, goedkoop van het vervoermiddel gebruik kunnen blijven maken: “Het zou jammer zijn als de oplossing van het ene probleem zou leiden tot het creëren van een nieuw knelpunt.”

De SP zal het onderwerp op 24 april tijdens de commissievergadering van het Fysieke Domein aan de orde stellen.