SP noemt onderzoek naar integriteit gedeputeerde Vrehen 'zeer verstandig'

10 februari 2009

SP noemt onderzoek naar integriteit gedeputeerde Vrehen 'zeer verstandig'

Er komt een onderzoek naar de integriteit van gedeputeerde Vrehen. Hiertoe heeft Leon Frissen, Commissaris van de Koningin vandaag besloten. SP fractievoorzitter Thijs Coppus noemt het besluit van Frissen 'zeer verstandig'. Aanleiding hiervoor is de 'Sinterklaas-affaire' in de gemeente Echt-Susteren. Wethouders van coalitiepartijen CDA en Samenwerking deelden in deze gemeente illegaal subsidies uit aan verenigingen. In een aantal gevallen ging het om verenigingen waar prominente CDA'ers bestuurslid of voorzitter waren.

De handelswijze van de twee partijen uit Echt-Susteren is in strijd met de Grondwet, de Gemeentewet en de Algemene Bestuurswet. Volgens burgemeester Akkermans is er sprake van een ‘collectieve systeemfout’ en moet de hele gang van zaken zo snel mogelijk recht worden gezet. Hij wil dit doen door de subsidies in de raadsvergadering van aanstaande donderdag goed te laten keuren. Volgens Thijs Coppus is dit voornemen 'een regelrechte belediging voor de inwoners van de gemeente en alle verenigingen die de afgelopen jaren wel op legale wijze subsidie hebben ontvangen.'

Thijs Coppus: "Om twee redenen speelt de provincie een belangrijke rol in deze affaire. In de eerste plaats omdat de provincie toezicht heeft op de gemeenten. In de tweede plaats omdat de afgelopen dagen een aantal namen zijn opgedoken van CDA’ers die provinciaal actief zijn. Martijn van Helvert, voormalig fractievoorzitter voor het CDA in de gemeenteraad van Echt-Susteren is in het dagelijks leven politiek adviseur (bestuursassistent) van gedeputeerde Lebens, bestuurslid Herman Vrehen is gedeputeerde voor het CDA in de provincie Limburg en burgemeester Akkermans is voorzitter van de Limburgse afdeling van het CDA."