Affaire Echt-Susteren: “Provincie moet imago Limburg redden”

9 februari 2009

Affaire Echt-Susteren: “Provincie moet imago Limburg redden”

De SP in Provinciale Staten van Limburg maant het provinciebestuur met spoed tot het nemen van maatregelen omtrent de subsidie-affaire in Echt-Susteren. Onlangs werd bekend dat wethouders van die gemeente illegaal giften gaven aan bevriende verenigingen. Als financieel toezichthouder op de gemeenten kan de provincie zich nu nergens meer achter verschuilen, aldus de SP.

Statenleden Edwin Bus en Thijs Coppus willen zo snel mogelijk van het college van GS weten welke maatregelen genomen worden tegen Echt-Susteren. “En daarbij nemen we geen genoegen met het instellen van een onderzoek of zoiets”, zegt Edwin Bus: “Als hier niet krachtig wordt optreden, loop je het risico dat de gang van zaken in Echt-Susteren als normaal en toelaatbaar wordt gezien. De provincie moet alles uit de kast trekken om dat te voorkomen.”

De SP wijst er tevens op, dat bestuurlijke stokpaardjes als ‘regio-branding’ en ‘Limburg op de kaart zetten’ een zeer wrange bijsmaak kunnen krijgen als de provincie hier niet snel ingrijpt. Edwin Bus: “Ik wil zulke slogans nooit meer horen, als Maastricht niet binnen no-time bij Echt-Susteren op de stoep staat. Als het imago van Limburg dan zo nodig verbeterd moet worden, begin als provincie dan maar eens met het uitdragen van keiharde richtlijnen die dit soort praktijken voor de toekomst uitsluiten. Niet alleen in Echt-Susteren, maar in heel Limburg.”