SP wil einde geluidsoverlast AWACS

22 oktober 2008

SP wil einde geluidsoverlast AWACS

Woensdagavond vond in Schinveld een bijeenkomst plaats over de plannen die het ministerie van VROM (volkshuisvesting ruimtelijke ordening en milieu) heeft voor de basis van de AWACS vliegtuigen vlak over de grens bij Schinveld en Brunssum. Het ministerie denkt dat door aanpassingen te doen aan de vliegschema´s de geluidsoverlast voor de mensen in Schinveld en Brunssum zal afnemen. Op de bijeenkomst van vandaag zouden de inwoners worden geïnformeerd over de plannen.

Naar schatting 300 mensen waren naar de bijeenkomst gekomen, SP Statenlid Pierre Diederen was namens de Limburgse Statenfractie aanwezig. Pierre Diederen: "De zaal was afgeladen vol. De inwoners gaven luid en duidelijk te kennen dat zij de mooie praatjes van de autoriteiten over de lawaaioverlast van de AWACS vliegtuigen meer dan zat zijn. Onvoldoende gaven de officials van de luchtmachtbasis en het ministerie blijk van begrip voor de frustratie van de bewoners die jaren lang zijn getergd door vliegtuiglawaai dat soms wel 100 decibel aan geluidsterkte heeft tegen de gevels van de huizen. Toen commandant bleef door gaan met mooie verhalen af te steken over de geluidsoverlast stelde een bewoner voor om demonstratief de zaal te verlaten. Vervolgens verlieten ongeveer 200 van de aanwezige bewoners de bijeenkomst. De ambtenaar van het ministerie die de bijeenkomst leidde vond het nodig om de bewoners nog een trap na te geven. Volgens die ambtenaar wilden die bewoners niet geïnformeerd worden."

De SP is van mening dat de regering het Nederlandse luchtruim zo snel mogelijk sluiten voor de zeer lawaaiige AWACS-radarvliegtuigen van de NAVO. De bewoners van de gemeenten Onderbanken en Brunssum hebben recht op rust. Uit onderzoek blijkt dat de geluidsoverlast van de vliegtuigen in de gemeente Onderbanken leidt tot slechte leesprestaties onder kinderen en gezondheidsproblemen onder volwassenen.