SP maakt zich sterk voor cultuursector

25 oktober 2008

SP maakt zich sterk voor cultuursector

Vrijdag 24 oktober werd het beleidskader Cultuur 2009-2012 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma 2009 besproken tijdens de Provinciale Statenvergadering. Voor de SP is een goede cultuur klimaat met optimale voorzieningen een speerpunt. Tijdens de behandeling diende de SP de meeste moties in, waarvan het grootste deel met een meerderheid werd aangenomen. De SP is tevreden met het behaalde resultaat en zal zich blijven inzetten voor de kunst- en cultuursector in Limburg.

De belangrijkste resultaten:

-Gedeputeerde Staten moet een helpdesk en ambtelijke ondersteuning zgn. vitaal kapitaal bieden aan culturele instellingen en organisaties voor het aanvragen van subsidies in het kader van provinciale, landelijke en Europese fondsen voor de cultuurperiode 2009-2012 en voor Limburgse gemeenten voor de periode van een jaar om de kennis ten aanzien van de nieuwe subsidieregelingen te vergroten en voor het gemeenschappelijk belang in te kunnen zetten.

-College van Gedeputeerde Staten moet de aanvraag- en behandelingstermijn voor 2009 en de jaren daarna, zolang als de regeling van kracht is, vervroegen zodat een besluit op een redelijke termijn voor het beëindigen van het kalenderjaar bij indieners bekend is. GS moet de aanvraag- en behandelingstermijnen voor subsidieaanvragen voor 2009 en de jaren daarna, unaniem aangenomen in de motie Tenderregeling Cultuur d.d. 30 mei 2008, tot uitvoering te brengen i.h.k.v. de cultuurnota 2009-2012 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.

-Het College van Gedeputeerde Staten moet de werking en samenstelling van de Adviescommissie Cultuur evalueren en aan de hand daarvan een protocol opstellen waarin criteria, profielschetsen, zittingstermijnen, en de werving en selectie van de leden worden omschreven waarbij de richtlijnen conform goed bestuur, cultural governance , worden toegepast.

-Het College van Gedeputeerde Staten moet opdracht en uitvoering geven om te komen tot een regionale , gebiedsgerichte cultuurvisie in het kader van de culturele sprong Zuid-Limburg in nauwe samenwerking met de gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen en dit als zodanig in het beleidskader Cultuur 2009-2012 op te nemen.

-Er is unaniem ingestemd met het bestemmen van 25% van de middelen voor 1- en 2-jarige subsidies voor de popmuziek, popcultuur en jazz.

-Er is unaniem ingestemd met het behoud van grootschalige en laagdrempelige evenementen waaronder het Limburg Festival en Wereldfestival De Parade.

De SP is tevreden met de door haar behaalde resultaten en zal de gebruikelijke kritische toets hanteren bij de uitvoering van het beleidskader cultuur 2009-2012.