Sankt Ludwig blijft rijksmonument

10 oktober 2008

Sankt Ludwig blijft rijksmonument

Minster Plasterk heeft besloten dat voormalig klooster Sankt Ludwig rijksmonument blijft. Hiermee is een einde gekomen aan maandenlang getouwtrek over de status van het gebouw. Eind vorig jaar heeft GS de minister geadviseerd om het gebouw van de rijksmonumentenlijst te verwijderen, nu dit niet gaat gebeuren moet volgens de SP alles op alles worden gezet om het gebouw te renoveren.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus blij met het besluit van de minister: "Het besluit van de minister is fantastisch! Het gebouw vertegenwoordigd een grote cultuurhistorische en architectonische waarde, goed dat de minister dit inziet. Het besluit van Plasterk is een klap in het gezicht van Gedeputeerde Staten (GS), de gemeente Roerdalen en CDA en VVD. Want ondanks alle druk die is uitgeoefend om Sankt Ludwig te slopen, heeft de minister zijn rug recht gehouden. Ik heb sterk de indruk dat de voorstanders van sloop helemaal niet geïnteresseerd zijn in de waarde van het gebouw, maar enkel oog hebben voor het te vriend houden van de eigenaar van het gebouw."

Inmiddels heeft de SP schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld. De partij heeft GS gevraagd om snel met een renovatieplan te komen om het gebouw voor altijd te behouden.

Lees hier de vragen van de SP (pdf).