Behoud Sankt Ludwig

8 september 2008

Behoud Sankt Ludwig

Op woensdag 3 september pleitte Ricardo Offermans, voormalig burgemeester van Roerdalen en voorzitter van de Limburgse VVD in dagblad de Limburger voor een snelle sloop van rijksmonument Sankt Ludwig in Vlodrop. Volgens Offermans is Sankt Ludwig een ‘ratjetoe aan bouwstijlen’ en is het gebouw de status van rijksmonument niet waard. Offermans baseert zijn standpunt op onderzoeken van de professoren van der Woud en Ruijssenaars.

VVD en CDA zijn warm voorstander van sloop van rijksmonument Sankt Ludwig. Kamerleden, Statenleden en een burgemeester worden van stal gehaald om te pleiten voor een snelle afbraak van het monumentale gebouw. Het argument van deze partijen is dat het gebouw helemaal geen rijksmonument is en wel haast ‘per ongeluk’ op de lijst met rijksmonumenten terecht moet zijn gekomen. De status van rijksmonument voor Sankt Ludwig is geen ongeluk, maar een bewuste keuze op basis van argumenten.

Wat CDA en VVD ‘vergeten’ te vertellen is dat er de afgelopen jaren een groot aan tal deskundigen een pleidooi hebben gehouden voor behoud van het voormalig kloostercomplex. In 2007 adviseerde de gemeentelijke monumentencommissie van de gemeente Roerdalen het college van Burgemeester en Wethouders unaniem om minister Plasterk te adviseren om Sankt Ludwig te behouden. Mensen van het Cuijpersgenootschap sloten zich hierbij aan. In juli werd duidelijk dat ook de Raad voor Cultuur, het belangrijkste adviesorgaan van de minster, wil dat Sankt Ludwig de status van rijksmonument blijft behouden.

Sankt Ludwig is dus geen toevallig monument. In 1997 kreeg het gebouw de status van rijksmonument. De Raad voor Cultuur concludeerde dat ‘Sankt Ludwig op architectuurhistorische- en (cultuur)historische gronden en op grond van typologische overwegingen en situering van evident rijksbelang was’. Ruim 10 jaar later is er weinig veranderd in de mening van de Raad voor Cultuur: ‘Hoewel de staat van het complex sinds 1997 verslechterd is, zijn er sindsdien geen nieuwe feiten of gezichtpunten naar voren gekomen die tot een ander oordeel van de Raad zouden kunnen leiden.’

Ondanks de druk van de katholieken bij het CDA en de liberalen bij de VVD, doet minister Plasterk er verstandig aan als hij naar de adviezen van de deskundigen luisteren. Dit advies is al 10 jaar ongewijzigd: behouden als rijksmonument.