CDA wil religieus erfgoed verkwanselen

11 augustus 2008

CDA wil religieus erfgoed verkwanselen

CDA Tweede Kamerlid Jos Hessels wil de Meru, de organisatie van de dit jaar overleden Marahishi Yogi, in Vlodrop houden. Wat hem betreft mag rijksmonument Sankt Ludwig hiervoor worden afgebroken.

Sankt Ludwig is al jaren een blok aan het been van de Meru. Nadat in 2001 een deel van het gebouw onterecht werd afgebroken, is het voormalig klooster steeds verder in verval geraakt. Een aanvraag om Sankt Ludwig van de rijksmonumentenlijst te halen, werd eind vorig jaar nog ondersteund door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen en Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg. Enkele weken geleden adviseerde de Raad voor Cultuur minister Plasterk om Sankt Ludwig als rijksmonument te behouden.

Nog voordat de minister een uiteindelijk besluit heeft genomen, vindt Hessels dat het gebouw toch moet worden afgebroken. SP Statenlid Thijs Coppus: “Het is jammer dat Hessels het besluit van de minister niet af wil wachten. De SP krijgt de indruk dat Hessels helemaal niet geïnteresseerd is in Sankt Ludwig en haar historie. Want als het aan het CDA ligt moet het voormalig klooster hoe dan ook plat. Blijkbaar gaan economische belangen bij het CDA voor belangrijke monumenten. Dit betekent dat de status van monument het CDA weinig zegt en elke slimme ondernemer onder het mom van ‘economische belangen’ een rijksmonument mag afbreken.”