SP wil duidelijkheid over schorsing managementteam provincie

5 april 2008

SP wil duidelijkheid over schorsing managementteam provincie

Vorige week heeft de SP uit het culturele veld vernomen dat de het volledige managementteam van de provinciale afdeling Cultuur, Welzijn en Zorg op non-actief is gesteld. De SP is verbaast over deze gang van zaken en heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld over deze kwestie.

Ondanks het gegeven dat het hier ogenschijnlijk om een personeelsaangelegenheid zou gaan roept dit grote verbazing op bij de statenfractie van de SP en is dit aanleiding om deze affaire kritisch te onderzoeken.

SP Statenlid Daan Prevoo: 'Op de eerste plaats omdat een aantal belangrijke beleidsmatige en cultuurinhoudelijke onderdelen deze maand op de agenda van de provincie staan, waaronder de cultuurnota 2009-2012, de notta Welzijn & Zorg, Nota Jeugdzorg en de advisering en besluitvorming van een aantal slepende subsidietrajecten (o.a. tenderregeling). Het op non-actief stellen van een managementteam dat verantwoordelijk is voor de vertaling van de wensen van het professionele culturele veld in de nieuwe cultuurnota en verantwoordelijk voor de lopende zaken, zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor kwalitatieve samenstelling van de cultuurnota, alsmede de voortgang en het algemeen functioneren van de afdeling cultuur, welzijn en zorg. Daarnaast zijn wij van mening dat met het ‘naar huis sturen’ van een volledig managementteam een negatief signaal wordt afgegeven over het functioneren van de ambtelijke organisatie van de provincie. Het betreft hier immers niet een individueel geval maar een volledig leidinggevend team.'

Uit betrouwbare bron heeft de SP vernomen dat het hier niet enkel om een arbeidsconflict zou gaan maar dat een mogelijke oorzaak is gelegen in een verschil in visie tussen het managementteam, enkele seniormedewerkers en gedeputeerde Wolfs. Het managementteam is anderhalf jaar geleden aangesteld om de afdeling te reorganiseren, klantgerichter te werken en te innoveren. Met klanten wordt hier bedoeld de diverse sectoren; het culturele veld, cultuurinstellingen, zorginstellingen, zorgverleners en welzijnsorganisaties. Het vorige managementteam moest wijken omdat het te ambtelijk werkte. Eerder al hebben niet alleen de SP maar ook andere oppositiepartijen aangedrongen op meer en betere informatieverschaffing en communicatie tussen Statenleden en ambtelijke organisatie. Vooral daar waar het gaat om beleidsontwikkeling en inhoud. Een open communicatie en benadering zou immers ruimte bieden voor meer inhoudelijke debat. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot een breder gedragen en kwalitatief beleid.

Inmiddels heeft de Statenfractie van de SP het voornemen uitgesproken aan te sturen op een hoorzitting en een interpellatiedebat in afwachting van de beantwoording van de gestelde vragen en inzage in schriftelijke rapportages. De SP zal ten aanzien van de betrokken MT-leden te allen tijde integer te handelen en betreurt het ten zeerste dat de onstane situatie de vier leden in principe al beschadigd zijn.

De SP heeft de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Is het correct dat het managementteam van de afdeling CWZ op non-actief is gesteld?
2. Zo ja, wat is de aanleiding voor dit besluit
a. Is de aanleiding een conflictsituatie binnen de afdeling?
b. Is onvoldoende bekwaamheid van het managementteam de aanleiding?
c. Is verschil in visie de aanleiding?
3. Hebt u uw voornemen met betrokken personen besproken conform de regels van het personeelsbeleid en arbeidsrecht?
4. Hoe denkt u de voortgang en politieke besluitvorming omtrent belangrijke dossiers als cultuurnota 2009-2012, de provinciale aanvraag in het kader van het programmafonds cultuurparticipatie 2009-2012 , Nota Welzijn en Zorg en de jeugdzorg te garanderen?
5. Hoe denkt u dit negatief signaal te verantwoorden naar het culturele veld?