SP Statenfractie bezoekt landbouwontwikkelings gebied Witveld

7 maart 2008

SP Statenfractie bezoekt landbouwontwikkelings gebied Witveld

SP op werkbezoek
Op vrijdag 7 maart heeft de Limburgse Statenfractie van de SP een bezoek gebracht aan het toekomstige landbouwontwikkelingsgebied Witveld en natuurgebied Kaldenbroek in Grubbenvorst.

In het Witveld zijn plannen voor de realisatie een enorm landbouwbedrijf met 1,3 miljoen kippen en 33.000 varkens. Een mogelijke beperking voor de ontwikkeling van dit bedrijf is de beschermde status van het nabij gelegen natuurgebied Kaldenbroek, daarom is de provincie (op initiatief van Horst aan de Maas) voornemens om de beschermde status van Kaldenbroek naar beneden bij te stellen.

De SP’ers lieten zich informeren over de plannen en spraken met omwonenden, leden van actiegroep ‘Behoud de Parel’ en lokale SP’ers over de gevolgen van de plannen voor Grubbenvorst en omgeving.

SP Statenlid Pierre Diederen: ‘Het is absurd dat een zeer kwetsbaar natuurgebied wordt bedreigd door een toenemende uitstoot van ammoniak. De SP wil dat Kaldenbroek de hoogste bescherming blijft genieten, dit is beter voor het natuurgebied en is tevens de waarborg voor een verminderde uitstoot van ammoniak.’

Op vrijdag 14 maart zal in Provinciale Staten gesproken worden over het ammoniakbeleid en de beschermde status van Kaldenbroek.