Koopzondag

2 februari 2008

Koopzondag

Het Midden en Klein bedrijf is de motor van onze economie, zo wordt alom gedacht. De politiek en de beleidsmakers doen er daarom goed aan oog te hebben voor de belangen van de kleine winkeliers. Rond de winkelsluitingswet zijn het juist de kleine bedrijven die belang hebben bij regelgeving. Een kleine ondernemer kan niet 7 dagen in de week mee gaan in de race om de omzetcijfers. Grote winkelbedrijven wel en dat zie je meteen als je op een koopzondag tussen andere kooprecreanten in een winkel staat waarin het oudste personeelslid koud 16 jaar is.

Een reactie op een opiniartikel van Peter Kamps in Dagblad De Limburger van vrijdag 1 februari 2008 door Pierre Dierederen, Statenlid voor de SP in de Provinciale Staten van Limburg.

In Limburg ontstaat momenteel een lobby om de koopzondagen te behouden. Daarbij wordt het economisch belang van het kooptoerisme genoemd. Maar in werkelijkheid is het een enkele grootgrutter die in een dure villa vlak over de grens in België woont die belang heeft bij die 24-uurs economie. De gewone winkelier om de hoek en de speciaalzaken in ons stadscentrum willen graag op zondag vrij. Als we de economen mogen geloven is het belangrijk dat we die ondernemers helpen door de winkels op zondag dicht te houden. En al die scholieren die op zondag bijverdienen? Och die vinden wel een baantje op de zaterdag.