Meer en sneller onderzoek ICT uitgaven nodig

3 december 2007

Meer en sneller onderzoek ICT uitgaven nodig

De SP in provinciale staten wil sneller en meer onderzoek naar de ICT uitgaven van de provincie. Het onderzoek zoals voorgesteld door Gedeputeerde Staten beperkt zich enkel en alleen tot het controleren of met het geld de bedoelde ICT voorzieningen gekocht zijn. Om een goed inzicht te krijgen in de totale uitgaven en of het geld goed besteed is en vooral of de gewenste effecten zijn behaald, is meer onderzoek nodig.

Een veel gehoord argument voor het investeren in ICT is dat het kostenbesparend werkt in de toekomst, de zogenaamde efficiencyvoordelen. Terwijl de praktijk ook leert dat de ene investering nog niet gedaan is of er ontstaan vervolgens weer nieuwe investeringsbehoeften omdat hoe langer hoe meer technisch mogelijk is en toepassingsgebieden zich uitbreiden.
De ICT markt heeft hier een sterk sturende invloed. Hierdoor wordt de grens tussen wat nodig en efficiënt is en waar de verspilling begint onduidelijk.

Niet alleen de uitgaven aan eigen ICT voorzieningen moeten onderzocht worden. Ook wil de fractie dat de diverse subsidiegelden die de provincie heeft uitgegeven aan ICT projecten van anderen en de effecten hiervan inzichtelijk worden.

Tevens wil de fractie dat het onderzoek versneld wordt uitgevoerd. Als het tempo van het onderzoeksvoorstel gevolgd wordt, dan kan Provinciale Staten pas in 2009 beschikken over een volledig inzicht in de ICT uitgaven van de afgelopen jaren en alles wat daarmee samenhangt.

Dat Gedeputeerde Staten met een onderzoeksvoorstel komt, duidt erop dat in de provinciale organisatie onvoldoende bekend is over alle aspecten die samenhangen met investeringen in ICT. Daarom is het beter meer en sneller onderzoek te doen.