CDA en PvdA willen geen defibrillatoren in brandweerauto's

18 november 2007

CDA en PvdA willen geen defibrillatoren in brandweerauto's

Op vrijdag 17 november werd in Provinciale Staten gesproken over een initiatiefvoorstel van de VVD om brandweerwagens uit te rusten met een defibrillator. Een defibrillator is een apparaat dat in geval van een hartstilstand de circulatie weer op gang kan krijgen.

In het voorstel werd Gedeputeerde Staten opgedragen om €50.000,- beschikbaar te stellen om in elk brandweerkorps een brandweerauto met een defibrillator uit te rusten.

Het komt zeer regelmatig voor dat bij een ongeluk de brandweer eerder dan de politie of de ambulance ter plaatse is. Zeker op het platteland is dit het geval. Om de brandweer meer mogelijkheden te bieden in geval van een hartstilstand, is het van belang om de brandweerauto’s gaandeweg allemaal uit te rusten met een defibrillator.

Helaas waren coalitiepartijen CDA en PvdA tegen dit voorstel. Volgens beide partijen is het niet de taak van de provincie om de brandweer met defibrillatoren uit te rusten. Daarnaast vond het CDA het van belang om eerst een proef in Bergen af te wachten.

Het argument dat de provincie niet de taak heeft om defibrillatoren in brandweerwagens te financieren, lijkt er met de haren bijgesleept. Want als het om de financiering van rijkswegen gaat dan vinden deze partijen dat de provincie hier in sommige gevallen wel voor moet betalen, vorig jaar is een voorstel van het CDA aangenomen om handvatten voor evacuatiebrancards te financieren en onlangs heeft de provincie €300.000,- beschikbaar gesteld om onderzoek te doen naar de positieve werking van champignons op het menselijk lichaam.

De komende jaren zal er een verdere regionalisering van de brandweer plaatsvinden. Hierdoor zal de provincie juist meer te maken krijgen met de brandweer. In tegenstelling tot het financieren van bijvoorbeeld rijkswegen heeft de provincie wel degelijk iets met de Limburgse brandweerkorpsen te maken.

In Bergen loopt weliswaar een proef met brandweerauto’s die zijn uitgerust met defibrillatoren, maar dit wil niet zeggen dat ze tot die tijd niets hoeven te doen. Daarnaast zijn er elders in Nederland positieve ervaringen met defibrilatoren in brandweerauto’s. Op basis van deze ervaringen kunnen er nu al zaken in gang worden gezet. De mogelijkheden zijn er en deze moeten worden benut.

De SP heeft sterk de indruk dat CDA en PvdA om partijpolitieke redenen niet in wilden stemmen met het voorstel. Men gunt het de oppositie blijkbaar niet om een voorstel aangenomen te krijgen. En dat is triest, zeker omdat de Limburgers het nakijken hebben.