h

Uitwerking coalitieakkoord GS wederom vaag en weinig concreet

30 september 2007

Uitwerking coalitieakkoord GS wederom vaag en weinig concreet

Eergisteren vond tijdens de Provinciale Statenvergadering de bespreking van de “uitwerking van het coalitieakkoord” plaats. De SP statenfractie was kwaad en teleurgesteld op het college van GS. Niet alleen omdat de beantwoording van de schriftelijke vragen achterwege bleef maar ook omdat er tijdens het debat weinig nieuws werd gemeld dan de al eerder in het voorlopig coalitieakkoord omschreven vage beloften.

Geen concrete programma’s en in nevelen gehulde plannen. In het ruim zes uur durende debat, waarbij de SP veelvuldig gebruik maakte van de interpellatiemicrofoon, slaagde GS er niet in om ook maar op één punt concreet antwoord te geven. “Zelden een stuk gelezen waar zoveel woorden voor nodig waren om zo weinig te zeggen”: concludeerde fractievoorzitter Edwin Bus. Zelf uit de eigen kringen van de PvdA klonk de opmerking dat de plannen concreter en beter toetsbaar zouden moeten worden.

Kortom het heeft er alle schijn van dat het college bestaande uit CDA en PvdA gedeputeerden de leden van provinciale staten met een kluitje in het riet probeert te sturen zodat zij eigenmachtig als voorheen plannen kunnen doordrukken zonder inspraak of inbreng van de provinciale staten. De arrogantie van de macht zegevierde, maar niet zonder slag of stoot. De SP zal de messen opnieuw slijpen om bij de begrotingsbespreking de plannen scherp onder de loep te nemen. Wederom werd door GS toegezegd om op korte termijn provinciale staten te informeren en op de hoogte te stellen van de programma’s op de diverse beleidsterreinen met bijbehorende financiële onderbouwing. Het vertrouwen dat we die op korte termijn ontvangen is er vooralsnog niet.

Het betoog van SP-fractievoorzitter Edwin Bus tijdens de begrotingsbehandeling;


Voorzitter, Zoals u waarschijnlijk wel weet is de SP niet zo scheutig met het uitdelen van complimenten, maar deze keer kom ik er echt niet onder uit. Ik zal het dan ook maar meteen doen, dan ben ik er vanaf. Het compliment gaat naar de PNL, die als kleinste coalitiepartij duidelijk haar stempel weet te drukken op dit coalitieakkoord.

De PNL is voor mij altijd een onduidelijke partij geweest een partij waarvan je nooit wist waar je aan toe was en dit is nu precies ook het geval met dit coalitieakkoord. Maar niet alleen de PNL ook het CDA drukt haar stempel op dit coalitieakkoord, hetgeen mogen blijken uit de nevelen, in dit geval zouden we kunnen spreken van de nevelen van wierook, waarin de uitwerking van dit coalitieakkoord gehuld is en gehuld blijft, want ook na de vele vragen die door diverse partijen gesteld zijn, zijn deze nevelen niet opgetrokken.

En dan hebben we ook nog de PvdA de derde coalitiepartij. Tijdens de presentatie van het coalitieakkoord aan de pers heb ik mevrouw Wolfs gefeliciteerd met de twee gedeputeerden die de PvdA in dit college heeft. Nog niet half zo groot als het CDA en dan toch twee gedeputeerden tegenover drie voor het CDA. Maar achteraf gezien waren die felicitaties toch wat voorbarig, want in het coalitieakkoord valt helemaal niets van enige PvdA inbreng te bespeuren. Het lijkt wel of de PvdA genoegen neemt met twee gedeputeerden op het pluche en het coalitieprogramma aan het CDA overlaat. Een meelijwekkende partij, zeker na wat we ook weer afgelopen dagen op landelijk niveau van die partij hebben mogen aanschouwen.

Zeventig dagen heeft dit college de tijd genomen om met de Limburgse bevolking te praten en wensen, behoeften, noden, ideeën uit de Limburgse samenleving te inventariseren. De SP mengt zich dagelijks onder de Limburgse bevolking en praat dagelijks met hen. Vele partijen doen dit ook in de aanloop naar de verkiezingen om er hun voordeel mee te doen bij de samenstelling van het verkiezingsprogramma, maar dit college begint daar blijkbaar pas mee nadat ze op het pluche zetelt. En na die inventarisatie heeft dit college ook nog de nodige weken genomen om wat men vernomen heeft uit de Limburgse samenleving een plaats te geven in de uitwerking van het coalitieakkoord. (In een lang verleden is er eens iemand geweest die de hele wereld in zeven dagen op orde had, of eigenlijk moet ik zeggen in zes dagen want de zevende dag rustte hij.) Dit college lukt het nog niet eens in een veelvoud van zeven dagen een plan voor de koers van Limburg in elkaar te zetten.

Maar als het college werkelijk serieus al die tijd hier aan besteed zou hebben, had er toch een degelijker doortimmerd en veel concretere uitwerking van het coalitieakkoord moeten liggen. En wat ligt er nu. Zelden een stuk gelezen waarin zoveel woorden nodig zijn om zo weinig te zeggen. En dat schijnbaar onder het motto “stil maar wacht maar alles komt goed de hemel en ook de aarde”. Een motto dat alleen geldt voor goedgelovigen, maar van Provinciale Staten, en dat geldt voor alle daarin vertegenwoordigde partijen, wordt onder meer verwacht dat zij Gedeputeerde Staten controleren en dat is op basis van dit soort nietszeggende stukken onmogelijk. Als u met soortgelijke vage verhalen steun in Den Haag of Brussel probeert te krijgen, is het mij wel duidelijk waarom u daar weinig tot niets voor elkaar krijgt.

Nu zijn er twee mogelijkheden, of dit college is niet in staat een coalitieakkoord te produceren dat voor iedereen een duidelijk inzicht geeft in de plannen voor de komende vier jaar, in dat geval rest ons slechts medelijden met dit college en een brevet van onvermogen aan hen uit te reiken, of dit college wil aan Provinciale Staten, het hoogste orgaan in deze provincie, geen duidelijkheid verschaffen over haar plannen voor de komende vier jaar en dat laatste is een zeer kwalijke zaak en dat zou een motie van wantrouwen moeten betekenen.

Dit alles doet me bijna verlangen naar de vorige colleges met de VVD in haar gelederen. Ook al was er toen, evenals nu, sprake van een grote afstand tot het gedachten goed van de SP, deze colleges kenden de politieke regels en fatsoensnormen en hielden zich daar ook aan. Niet in de laatste plaats, denk ik achteraf, door de aanwezigheid van de VVD in deze colleges. Het lijkt me dan ook noodzakelijk in dit verband het college nog eens te wijzen op de plicht Provinciale Staten te informeren wanneer een van de genoemde punten van toepassing is op een onderwerp: Maatschappelijke aandacht en/of voor de provincie relevante veranderingen of risico’s op de volgende gebieden bestuurlijk, financieel, juridisch, politiek gevoelig (Handvest actieve informatieplicht, artikel 6). Ik denk dat bij de uitwerking van het coalitieakkoord zeker sprake is van al deze punten.

Waarom dan deze onduidelijkheid, het zich blijven hullen in nevelen van dit college ? Voor de SP is daar slechts één verklaring voor. Tot voor ongeveer 25 jaar hadden het CDA en haar voorgangers de absolute meerderheid in Provinciale Staten en de absolute macht in Limburg. Weliswaar mochten er in het college gedeputeerden van andere gezindten aanschuiven, maar die hadden niets in de melk te brokken, zoals in dit college ook met de PvdA het geval is. Na het verliezen van de absolute meerderheid bleef het CDA nog veruit de grootste partij en wist, onder het motto: ‘verdeel en heers’, steeds enkele partijen aan zich te binden bij de collegevorming. Op dit moment heeft de coalitie de kleinste meerderheid ooit in haar geschiedenis en probeert krampachtig de macht vast te houden, getuige bijvoorbeeld, het aanpassen van reglementen en de gang van zaken rond de benoeming van commissievoorzitters om nog maar niet te spreken van het totaal negeren van de verkiezingsuitslag. Een krachtige oppositie zint dit college niet en daarom zoekt het haar heil buiten dit huis in de achterkamertjes in de provincie. Achterkamertjes waarin in de loop der tijd de nodige CDA’ers zijn neergepoot die daar ondertussen, al dan niet bemest met een buitensporige vergoeding, wortel hebben geschoten.

Op dat gebied is inmiddels ook de PvdA bezig met een inhaalslag getuige de kledingbank en het Patronaat in Heerlen. In deze achterkamertjes wil dit college nu laten bepalen hoe het coalitieakkoord uitgevoerd moet worden. En dat wordt dan aan Provinciale Staten gepresenteerd als de wens van de Limburgse bevolking, maar de gremia in deze achterkamertjes zijn niet representatief voor de Limburgse bevolking en zijn dit ook nooit geweest, en geven zeker niet de wensen van de Limburgse bevolking weer. Het college vindt het zelfs niet nodig in de achterkamertjes haar eigen inbreng te hebben, laat staan de regie te voeren getuige de nietszeggendheid van de uitwerking van het coalitieakkoord. Meekijken in deze achterkamertjes door Provinciale Staten vindt dit college hoogst ongewenst getuige de antwoorden op schriftelijke vragen hierover bij de beantwoording van de vragen over de uitwerking van het coalitieakkoord van SP, VVD en D’66.

Hoe nu verder. Zichzelf respecterende Provinciale Staten kunnen hier geen genoegen meenemen. Om het college terug te fluiten van deze ongewenste weg is echter een krachtig signaal uit deze staten nodig, een signaal zo mogelijk gesteund door een meerderheid uit deze staten. Ik doe bij deze dan ook een krachtig beroep op de coalitiepartijen CDA, PvdA en PNL de wens van SP en het kan niet anders ook van de andere oppositiepartijen, tot meer openheid en duidelijkheid van dit college te ondersteunen. Of zitten de coalitiepartijen zelf ook in dit complot en zijn zij zelf wel goed geïnformeerd, getuige ook het feit dat zij, op een enkele vraag van de PvdA na, geen vragen hadden over de uitwerking van het coalitieakkoord. CDA, PvdA en PNL toon ruggengraat en eis volledige informatie van dit college, van alle partijen.

Voorzitter. Vele vragen en weinig antwoorden. Bij de presentatie van het coalitieakkoord kon de SP daar nog mee leven. Bij de uitwerking van het coalitieakkoord waren wij duidelijk minder tevreden, maar bij de beantwoording, beter is eigenlijk te zeggen niet-beantwoording, van onze vragen over de uitwerking van het coalitieakkoord maakte boosheid zich van ons meester. Als u op een examen vragen op dergelijke wijze beantwoordde, zou u grandioos zakken en niet eens in aanmerking komen voor een herexamen.

Maar de SP is de beroerdste niet en wil dit college nog een laatste herkansing geven. Voor ieder domein en programma en dus voor iedere gedeputeerde hebben wij een aantal vragen en voor de commissaris van de koningin de hamvraag. Al naar gelang uw antwoorden op deze vragen zullen we onze mening over dit college en de uitwerking van het coalitieakkoord wellicht in positieve dan wel nog verder negatieve zin kunnen bijstellen.

Sociaal domein Investeren in steden en dorpen U stelt in principe vijf projecten centraal. Twee daarvan neem ik hier nader onder de loep, de Limburgse wijken aanpak en de slimme sloop. Hebt u, bij het voornemen tot het op de schop nemen van wijken, rekening gehouden met de wensen en angsten van de mensen die nu, en vaak al vele jaren, soms zelfs een heel leven, in die wijken wonen ? Hoe hebt u hierover kennis vergaard en wat doet u met deze kennis ? Ik lees af en toe wel eens de krant en daaruit vernam ik dat u een overeenkomst gesloten heeft met woningbouwcorporaties. Een van de weinig staaltjes van wat we daadkracht van dit college zouden kunnen noemen. Echter gezien uw informatieplicht mag ik toch wel verwachten dat Provinciale Staten daarvan, ook inhoudelijk, op de hoogte gesteld worden of beter nog allang op de hoogte gesteld hadden moeten zijn. Ik geef u nu de gelegenheid om dat alsnog als de wiedeweerga te doen. Daarbij dan tevens de vraag hoe denkt u in de praktijk de regie te kunnen blijven voeren in het samenspel met de corporaties ? “Met hulp van inwoners en de investeringen van overige partners, is de veiligheid in Limburg over vier jaar toegenomen.” (citaat uitwerking coalitieakkoord) Het is om te beginnen natuurlijk wel erg makkelijk om u achter inwoners en overige partners te verschuilen. Over welke veiligheid gaat het hier, sociale veiligheid, fysieke veiligheid, verkeersveiligheid, geschoond zijn van criminaliteit, voorkoming van rampen en/of nog iets anders ? Graag nadere uitleg.

Hoe waarborgt u de objectieve veiligheid en het subjectieve veiligheidsgevoel en op welk niveau wilt u over vier jaar zijn aangeland ? Investeren in mensen Investeren in grote oftewel peperdure prestigeprojecten stelt u centraal. Ik zal het deze keer maar eens niet over de Floriade hebben maar over de regio Maastricht. “Grootste uitdaging van de cultuursprong is uiteindelijk de aanwijzing van Maastricht , samen met Luik en Aken, tot culturele hoofdstad van Europa in 2018.” (citaat uitwerking coalitieprogramma) Dit betekent ongetwijfeld een miljoeneninvestering. Hoewel vele cultuurinstellingen in Maastricht zijn gehuisvest, bewijzen steden als ik noem er maar een paar zonder andere te kort te willen doen, Heerlen, Roermond en Venlo even prominent hun culturele waarde voor de provincie. Hoe denkt u het culturele aanbod in de provincie, maar buiten de regio Maastricht, op peil te houden en te versterken ? Hoe gaat u om met initiatieven op het gebied van cultuur buiten de regio Maastricht ? Gaat er straks met twee maten gemeten worden ?

Limburg vergrijst. Enerzijds moet in Limburg de senioreneconomie gaan floreren, waarbij onder andere gestreefd wordt naar recuperatie in en migratie van rijkere ouderen naar Limburg, anderzijds moeten alle in Limburg wonende ouderen, ook degenen die in weinig riante financiële omstandigheden verkeren, van een goede en lange oude dag kunnen genieten. Hoe denkt u de spanning die ontstaat bij het voldoen aan deze beide wensen, bijvoorbeeld bij het beroep op de arbeidsmarkt, het gebruik van voorzieningen en het ruimtebeslag, die u juist versterkt met de recuperatie en immigratie, te kunnen oplossen ? In het programma is expliciet totaal niets terug te vinden van beleid op het gebied van jongeren die uit de boot dreigen te vallen of uit de boot zijn gevallen, toch een van de belangrijkste taken van de provincie. Hebt u soms de illusie dat deze jongeren er in de toekomst niet meer zullen zijn ? Graag uw visie op dit beleidsterrein en een nadere uitleg over beleid en maatregelen op dit gebied.

Fysiek domein Bereikbaar en duurzaam Limburg Duurzaam staat in de titel van dit programma en duurzaam wordt ook vele malen gebruikt in het programma. Wat verstaat u precies onder duurzaamheid ? Wat is uw ideaalbeeld van duurzaamheid zoals deze uiteindelijk gestalte moet krijgen in de provincie Limburg ? Waar moet de provincie aan het einde van deze coalitieperiode staan en hoe denkt u dat te bereiken ? Blijkens de, onlangs op de derde dinsdag van september door de regering gepresenteerde, miljoenennota komt er volgend jaar 50 miljoen Euro als cofinanciering beschikbaar voor experimenten op het gebied van openbaar vervoer. Zoals u ongetwijfeld weet, geldt als voorwaarde voor dit soort cofinanciering dat er degelijk onderbouwde plannen moeten worden aangeleverd en wie het eerst komt het eerst maalt. Waar zijn uw plannen voor experimenten op het gebied van openbaar vervoer ? En welke acties hebt u al ondernomen naar aanleiding van genoemde passage in de miljoenennota. Investeren in ruimte “Inzet van het programma Investeren in ruimte zijn concrete resultaten”, zo luidt de eerste zin van dit programma. Welke resultaten zullen er concreet in 2011 zijn bereikt ? Een alternatief voor de huidige trend van mega ontwikkelingen in de landbouw is de biologische landbouw. Hierin komen kleinschaligheid, landschapsbeheer, dierenwelzijn samen tot hun recht en worden gezonde en smaakvolle producten geproduceerd. Welke plaats heeft de biologische landbouw in uw coalitieprogramma ? Hoe ondersteunt u de biologische landbouw ? Grote groepen buitenlandse werknemers worden naar Limburg gehaald om te werken in de landbouw. Welk beleid staat u voor op het gebied van hun huisvesting, zowel het belang van goede huisvesting van deze werknemers als het belang van de autochtone bevolking daarin meewegend ?

Economisch domein Innoveren in Limburg Nu komen op het terrein buitenlandse zaken van de uitwerking van het coalitieakkoord. Een en al Engels wat de klok slaat. Ik begrijp niet dat voorstanders van de Limburgse taal op deze wijze de Nederlandse taal verkwanselen; ‘pension-valley’ , ‘Healtcare’ etc. Op welke wijze komen de innovaties op het gebied van gezondheid ten goede aan de Limburgse bevolking ? Het midden- en kleinbedrijf, ook wel de motor van onze economie genoemd. Het starten en in stand houden van klein zelfstandig ondernemerschap is op zichzelf al een innovatieve bezigheid. Nergens in deze uitwerking van het coalitieakkoord valt iets te lezen over uw visie en beleid op dit gebied. Graag alsnog nadere informatie hierover. Breken van verkiezingsbeloften de PvdA is hier de laatste tijd groot mee in het nieuws. Ook het CDA kan er wat van. “Daarom zal het CDA niet actief aansturen op herindeling van gemeenten”. (citaat uit het verkiezingsprogramma van het CDA) Hoe valt dit te rijmen met acties van het college richting de gemeente Meijel ?

Tot slot enkele vragen aan de commissaris van de koningin en bewaker van de integriteit. Wat vindt u van de informatieverschaffing, openheid, bejegening van dit college richting Provinciale Staten ? Wat vindt u van de plannen van dit college om letterlijk en figuurlijk ver verwijderd van Provinciale Staten en dus ver verwijderd van de controle van Provinciale Staten overeenkomsten, contracten, convenanten of hoe het ook allemaal moge heten af te gaan sluiten met allerlei voor Provinciale Staten niet partijen ? Hierbij dient nota genomen te worden van het feit dat die partijen door het college gezien worden als vertegenwoordigers van de Limburgse bevolking of groeperingen en daar een goed afspiegeling van geven maar dat het nog maar de vraag is of dat ook werkelijk zo is.

U bent hier