Kaartje Veolia fors duurder

3 september 2007

Kaartje Veolia fors duurder

Met ingang van 12 september 2007 past Veolia Transport haar tariefsysteem voor de eigen kaartjes aan. De prijsstijging kan oplopen tot maar liefst 150 procent.

De SP is voorstander van goed en betaalbaar (liefst voor de reiziger gratis) openbaar vervoer. Prijsstijgingen mogen niet boven het inflatiepercentage uitkomen. Precies 9 maanden en 2 dagen na de start van Veolia Transport kondigt zich de eerste ingrijpende prijswijziging aan. Het is geen verandering ten goede. De tarieven voor de eigen kaartsoorten van Veolia gaan, in de meeste gevallen, fors omhoog.

Nee, de oude en vertrouwde strippenkaart wordt niet duurder, want die valt onder een landelijke afspraak. Ja, de eigen kaartjes van Veolia (zoals het eurokaartje en het met-elkaartje) worden wel duurder.

Kost een retourtje stad nu nog een € 1,00, vanaf 12 september gaat u voor datzelfde kaartje € 2,50 betalen. Een verhoging van maar liefst 150 procent. Het met-elkaartje voor de bus kost nu voor 2 personen € 6,00 en straks € 8,00. Voor 3 personen gaat het van € 9,00 naar € 12,00. Het met-elkaartje verdwijnt en hier komt een dagkaart voor in de plaats. Dit dagkaartje gaat € 4,00 kosten (1 persoon € 4,00 - 2 personen € 8,00 - 3 personen € 12,00 - enzovoorts).

Gold het met-elkaartje eerst voor heel Limburg, vanaf 12 september maakt Veolia onderscheidt tussen Noord- en Midden Limburg en Zuid-Limburg. U kunt met uw dagkaart dus niet meer onbeperkt door de provincie reizen.

Naast buskaartjes heeft Veolia ook nog combinatie-kaartjes voor bus en trein. Het enige lichtpuntje is dat dit kaartje voor één persoon voordeliger wordt. Kost een dagkaart voor bus en trein nu nog € 10,00, straks wordt dat € 8,00. 2 dagkaartjes van € 4,00 gelden straks samen als combi-kaartje voor bus en trein. Een prijsdaling van 20 procent!

Gaat u echter met meerdere mensen op pad, dan gaat u voor 2 personen van € 11,00 naar € 16,00 en voor 3 personen van € 16,50 naar € 24,00. Ook bij het combi-kaartje wordt Limburg doormidden geknipt. In Noord- en Midden Limburg mag u naast de bus alleen van de Maaslijn (Roermond - Nijmegen) gebruik maken en in het zuiden alleen van de Heuvellandlijn.

De SP in de Provinciale Staten stelde naar aanleiding hiervan vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

Aan het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg
Via de voorzitter van Provinciale Staten

Betreft schriftelijke vragen op grond van artikel 38 van het Reglement van Orde voor de vergadering van Provinciale Staten van Limburg van de SP – fractie

Geacht college,

Met ingang van 12 september 2007 past Veolia Transport haar tariefsysteem voor de eigen kaartjes aan. De prijsstijging kan naar verluid oplopen tot maar liefst 150 procent hetgeen enerzijds een precedent creëert voor andere vervoerdiensten en anderzijds een hinderpaal kan zijn voor het toerisme.
De SP fractie maakt zich zorgen over genoemde prijsverhoging en stelt de volgende vragen:

• Is het U bekend dat Veolia van plan is om per 12 september 2007 een prijsverhoging door te voeren?
  • Bent u van mening dat deze verhoging past binnen de normen die overheden stellen aan prijsverhogingen bij het openbaar vervoer en welke afspraken over prijsverhogingen heeft GS met Veolia gemaakt?
  • Rekening houdend met het openbaar vervoer in Limburg.
    het aantrekkelijk maken van openbaar vervoer als alternatief voor de auto mede om iets te doen aan de luchtverontreiniging en het fileprobleem.
    voor mensen die ervan afhankelijk zijn omdat ze geen andere mogelijkheden hebben op het gebied van mobiliteit.
  • Hoe kijkt het college van GS - als verantwoordelijke voor openbaar vervoer in Limburg – aan tegen deze prijsverhoging?
  • Bent u van plan om met Veolia overleg te voeren, opdat de prijsverhoging niet zo exorbitant gaat uitpakken? Zo ja, wanneer bent u dat van plan? Zo nee, wat is uw reden om niet in te grijpen?

Namens de SP fractie

Elke de Vries – Becker