SP wil duidelijkheid over dorp voor buitenlandse werknemers

25 juli 2007

SP wil duidelijkheid over dorp voor buitenlandse werknemers

Op vrijdag 20 juli berichtte het dagblad Trouw over het initiatief van een champignonsbedrijf uit Horst aan de Maas, om een klein dorp voor haar buitenlandse werknemers te bouwen. Volgende de ondernemer ondersteunen gemeente en provincie dit project. Aangezien zowel Provinciale Staten als de gemeenteraad van Horst aan de Maas niet op de hoogte zijn van deze steun, wil de SP duidelijkheid hierover.

Trouw meldt dat meteen na de zomervakantie begonnen wordt met de realisatie van huisvesting van 300 tot 400 buitenlandse werknemers van champignonbedrijf Prime Champ.
SP Statenlid Thijs Coppus: ‘Wij verbazen er ons over dat we in een landelijk dagblad moeten lezen welke ontwikkelingen zich in Limburg afspelen. De SP wil van het college van GS duidelijkheid over deze berichtgeving. Klopt het dat de provincie de ondernemer ondersteund, en zo ja, waarom zijn Provinciale Staten hiervan niet op de hoogte? Prime Champ wil na de zomer beginnen met realisatie van de huisvesting. Dit zou betekenen dat de plannen zich in een vergevorderd stadium bevinden.’

Dorp voor buitenalndse werknemers

In het artikel wordt gesproken over ‘een proef’. De SP wil daarom weten of er wordt ingezet op nieuw beleid om grote aantallen buitenlandse werknemers te huisvesten. Coppus: ‘Als het hier gaat om een proef met als doel om nieuw beleid te ontwikkelen, dan vindt de SP dat de Provinciale Staten hierover moeten beslissen. In Noord-Limburg wordt ingezet op een aantal grootschalige projecten in de landbouw. Het lijkt er steeds sterker op dat de inzet van buitenlandse werknemers hierin essentieel is. Dit zou volgens de SP betekenen dat argumenten als ‘regionale werkgelegenheid’ niet doorslaggevend zijn en enkel de economische groei centraal staat.’