h

SP overhandigd ruim 1900 protesten aan gedeputeerde Kersten en directie Veolia

9 juli 2007

SP overhandigd ruim 1900 protesten aan gedeputeerde Kersten en directie Veolia

Afgelopen woensdag -4 juli- werden door een delegatie van enkele Limburgse en Brabantse afdelingen van de Socialistische Partij (SP) op het station in Roermond ruim 1900 handtekeningen overhandigd aan Gedeputeerde Bert Kersten en Veolia directeur Frank van Zetten. Onder het motto ‘Met Veolia op het verkeerde spoor’ voerde de SP-afdelingen in Venlo, Venray, Cuijck, Boxmeer en Nijmegen op vrijdag 13 april een publieksactie voor verbeteringen op de Maaslijn (van Roermond tot Nijmegen).

Reizigers kregen op elk station de mogelijkheid om een petitie te tekenen en eventueel opmerkingen te maken. De actie kon op veel steun van de reizigers rekenen. Gisteren kreeg de SP de toezegging van Veolia, dat deze méér conducteurs en schoonmaakpersoneel zal inzetten om aan de wensen van de reizigers te voldoen: onderhoud, toezicht en sociale controle. In oktober zouden er nieuwe treinen komen.

Gedeputeerde Kersten is het met de SP eens dat de privatiseringen zijn doorgeschoten en dat met de aanbesteding van de Maaslijn grove fouten zijn gemaakt, die ook voor de nieuwe aanbieder Veolia in aanloop al voor problemen zorgden. Kersten wil samen met Veolia en Prorail kijken of er iets te doen is aan het voorrang geven van goederenvervoer op de Maaslijn, wat zorgt voor vertragingen van Veolia. Ook wil hij bekijken wat de mogelijkheden zijn van het verdubbelen en elektrificeren van het spoor; iets waar de SP ook al jaren voor pleit. Kersten blijft Veolia scherp in de gaten houden zodat de Maaslijn gewaarborgd blijft.

Veolia directeur Van Zetten neemt de kritiek vanuit de SP en de mensen die de petitie tekenden, serieus en beloofd opnieuw beterschap. Hij zegde toe dat er vanaf oktober splinternieuwe treinstellen gaan rijden, op elke trein een conducteur en beveiligingsmensen aanwezig is, en dat de treinen vaker worden schoongemaakt. Tot oktober moet Limburg het nog doen met het verouderde materieel en een gebrek aan personeel. Wel beloofde Van Zetten dat de huidige treinen snel een grondige schoonmaakbeurt krijgen door onder meer de graffiti te verwijderen.

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Deputé Kersten is aangekomen in Reuver, de Veolia directeur had vertraging en zat nog vast in het Roermondse verkeer...

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Als je dan toch op de trein moet wachten, dan maar alvast een voorschot met een stevige discussie.

De SP in actie voor een betere Maaslijn
In de trein praat SP-Statenlid Peter Visser (staand links) de gedeputeerde even bij.

De SP in actie voor een betere Maaslijn

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Aangekomen in Roermond, het weer zit niet mee, maar onze missie zetten we voort.

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Het wachten blijft op de Veolia directeur die nog steeds in de file zit.

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Statenlid Peter Visser (links) overhandigd de ruim 1900 handtekeningen en opmerkingen aan de gedeputeerde Bert Kersten (rechts); die ze vervolgens weer doorgeeft aan Veolia directeur Frank van Zetten (links midden).

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Peter Visser, Frank van Zetten en Bert Kersten in discussie.

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Frank van Zetten showt met trots de nieuwe treinstellen van Veolia die vanaf oktober moeten gaan rijden.

De SP in actie voor een betere Maaslijn De SP in actie voor een betere Maaslijn De SP in actie voor een betere Maaslijn

De SP in actie voor een betere Maaslijn
Op het einde waren er nog genoeg vragen te beantwoorden

Actie SP op Maaslijn Roermond-Nijmegen

U bent hier