Nieuwe eigenaar @Home moet afspraken nakomen

3 juli 2007

Nieuwe eigenaar @Home moet afspraken nakomen

Nogmaals heeft de SP-statenfractie GS om helderheid gevraagd over de afspraken die zijn gemaakt bij de verkoop van @Home door Essent aan investeringsmaatschappijen Cinven en Warburg Pincus. Nu naar aanleiding van het bekend worden dat een overgrote meerderheid van de werknemers van @Home vestiging in Maastricht niet akkoord zullen gaan met het nieuwe sociaal plan.

Een van de voorwaarden bij de verkoop is dat het Sociaal Plan Essent geldig zou zijn tot medio 2009. De SP wil weten welke actie het College gaat ondernemen in de richting van de Raad van Bestuur van Essent zodat deze van de nieuwe eigenaren nakoming eist van wat is afgesproken in de koopovereenkomst over het Sociaal Plan Essent?
Het nieuwe sociaal plan van de samengevoegde bedrijven van o.a. @Home, Quicknet, Casema en Multikabel welk de bestuurders tegen de wens van de werknemers per direct willen laten ingaan, is niet conform het Sociaal Plan Essent.

Op meerdere punten is het nieuwe sociaal plan van de samengevoegde bedrijven voor de werknemers een verslechtering ten opzichte van het Sociaal Plan Essent. Zo staat in het nieuwe sociaal plan niets meer over loonsuppletie bij plaatsing buiten de eigen organisatie. Dat is tegen hetgeen is afgesproken bij de verkoop van @Home.

De berekeningen van de reistijden wijken ook af van het Sociaal Plan Essent. Ook doen de bestuurder en onderhandelaar van het samengevoegde bedrijf mondelinge toezeggingen, maar willen die vervolgens niet in het nieuwe sociaal plan opnemen.

De fractie wil ook weten welke voorwaarden aan de verkoop van @Home zijn gesteld door de Provincie als aandeelhouder met betrekking tot behoud van werkgelegenheid in de regio. De meeste afdelingen van de vestiging @Home Maastricht worden gecentraliseerd in Tilburg en Utrecht. Slechts enkele arbeidsplaatsen voor de technische dienst blijven over in Maastricht.

Tot nog toe heeft de uitleg van GS geen duidelijkheid gegeven over de rol van de Provincie. Het is nu tijd dat er openheid van zaken komt en de nieuwe eigenaren Cinven en Warburg Pincus gemaakte afspraken nakomen.