Campus Randwijck: Kosten koper

30 juni 2007

Campus Randwijck: Kosten koper

De SP-fractie in Provinciale Staten vindt dat de provincie geen 1 miljoen euro hoeft bij te dragen aan de Campus in Randwijck Maastricht. Nu bekend is dat de Spaanse architect Calatrava de gebouwen met 176 ton koper wil bekleden, is duidelijk dat het Campusplan met name een hoog prestigieus gehalte heeft. Het gebruik van dit koper met een prijskaartje van bijna 1 miljoen euro is onzinnig en vanuit milieuoogpunt zeer omstreden.

Woningstichting Servatius had de provincie een financiële bijdrage gevraagd voor de dekking van een tekort in de investeringskosten van het Campusplan.

Reeds bij de behandeling van de begroting 2006 heeft de SP twijfels uitgesproken over de bijdrage van de provincie aan het Campusplan. Servatius en Calatrava hebben lang gesteggeld over het architectonisch ontwerp, waar naar nu is gebleken een enorme hoeveelheid koper in verwerkt gaat worden. Koper is zowel bij de winning als in toepassingen belastend voor het milieu. Het ontwerp had alleen al zonder dit koper een stuk soberder gekund.
Nut en noodzaak van de provinciale bijdrage van 1 miljoen publiek geld is er niet.

Tijdens het debat over de rekening 2006 verdedigde Gedeputeerde Vrehen de financiële bijdrage aan de campus, wat voor dak daar ook op komt. Een meerderheid van de Staten is het helaas met hem eens.

Een door de SP ingediende motie om de Provinciale bijdrage stop te zetten, werd alleen gesteund door GroenLinks.