h

SP: verbeter de Maaslijn nu!

17 mei 2007

SP: verbeter de Maaslijn nu!

Eind 2006 heeft vervoerder Veolia de exploitatie van de Maaslijn overgenomen. De Maaslijn is de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. De lijn werd door de NS in de uitverkoop gedaan omdat de lijn niet rendabel zou zijn.

Dagelijks maken duizenden studenten en forenzen gebruik van de spoorlijn. Doordat het hele traject uit enkel spoor bestaat is de lijn erg gevoelig voor vertragingen. Als de trein uit Nijmegen vertraging heeft, dan moet de trein uit Roermond wachten en komt hierdoor vervolgens ook te laat. Een domino-effect dus.

Al jaren zet de SP zich in voor een verdubbeling van de spoorlijn. Op deze manier wordt de dienstregeling stabieler, kunnen er meer treinen rijden en wordt de verbinding Nijmegen-Maastricht aanmerkelijk verbeterd. Helaas wil de provincie hier niets van weten.
In december ging vervoerder Veolia de uitdaging aan om iets van de Maaslijn te maken. Dit bleek onbegonnen werk nadat de NS besloot om haar oudste materieel aan Veolia uit te lenen. Het gevolg was uitval van treinen, enorme vertragingen en een omreisadvies voor iedereen die de mogelijkheid had om de Maaslijn te mijden.

Een wadloper op de Maaslijn
Een wadloper op de Maaslijn

Na zes maanden is het nog steeds een puinhoop op de Maaslijn. De vertragingen zijn inmiddels gebruikelijk geworden, treinen komen structureel 5 tot 10 minuten te laat en reizigers en personeel raken gedemotiveerd.

De gemeenten Venray, Cuijk en Boxmeer hebben daarom onlangs de NS dringend verzocht om het oude materieel (de Buffel) terug te krijgen op de Maaslijn. Helaas is dit verzoek tevergeefs geweest. De Nederlandse Spoorwegen zeggen dat ze geen treinstellen van dit type beschikbaar hebben voor vervoerder Veolia. De drie gemeenten hopen dat de provincie, die de concessie heeft verleend aan Veolia, druk gaat uitoefenen op de Spoorwegen.

In april heeft de SP actie gevoerd voor een betere dienstverlening op de Maaslijn. Honderden mensen hebben toen hun steun betuigd. Duidelijk is dat Maaslijn nu op het verkeerde spoor zit. De NS, Veolia en de provincie moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de dienstregeling en de dienstregeling op korte termijn ingrijpend te verbeteren.

Voor de NS betekent dit dat ze alsnog over de burg moet komen met beter materieel. Want het is wel erg gemakkelijk om na 100 jaar exploitatie van de ene op de andere dag alle verantwoordelijkheden af te schuiven.

Veolia moet haar dienstverlening verbeteren, dus meer controle op de trein (de treinen zijn nu vaak vies en liggen vol rommel) en een betere communicatie over de dienstregeling en vertragingen.

De provincie moet haar verantwoordelijkheid als concessiehouder nemen door met de NS en Veolia in gesprek te gaan en harde eisen op tafel te leggen als het gaat om service, dienstverlening en dienstregeling.

Actie SP op Maaslijn Roermond-Nijmegen

U bent hier