Oppositie Staten: handelwijze CDA bij formatie schandalig

26 maart 2007

Oppositie Staten: handelwijze CDA bij formatie schandalig

De oppositiepartijen spreken schande van de handelwijze van het CDA tijdens de formatie van een nieuw college van gedeputeerde staten. Ze verwijten de christendemocraten „een arrogante houding”. Dat werd duidelijk tijdens een informeel overleg, dat gistermiddag op initiatief van SP-fractievoorzitter Felix van Ballegooij plaatsvond in het gouvernement in Maastricht.

Een bericht in Dagblad De Limburger van zaterdag 24 maart 2007

Namens de VVD en GroenLinks waren de nummers twee, Jos van Rey en Kees Schroer, aanwezig. Van de Partij voor de Dieren en D66 woonden de enige volksvertegenwoordigers, Frank Wassenberg en Paul Wessels, het overleg bij. De Partij Nieuw Limburg kon niet bij het gesprek zijn.

PvdA-leider Odile Wolfs had toegezegd dat iemand van haar partij aanwezig zou zijn, maar er kwam niemand opdagen. Van Ballegooij: „Blijkbaar eten ze toch uit de hand van het CDA. Of ze mochten niet.” Wolfs beweert dat ze wel degelijk aan Van
Ballegooijs partijgenoot Edwin Bus heeft laten weten dat namens de PvdA niemand kon komen. „Vanwege verplichtingen bij de coalitieonderhandelingen en elders.”

Het CDA gaf vorige week vrijdag te kennen niet verder te willen praten met de SP. Tot dat moment was er één verkennend gesprek geweest en één debat in Provinciale Staten gevoerd. De oppositiepartijen spraken ook hun bevreemding uit over de houding van de PvdA, die in het debat aandrong op gesprekken tussen CDA en SP en een dag later aankondigde dat zij met de christendemocraten aan tafel zou gaan.

CDA en PvdA spraken ook gisteren weer over een akkoord op hoofdlijnen. Odile Wolfs verwacht dat er in de loop van volgende week verslag kan worden gedaan van de voortgang tot nu toe.