SP kritisch over activiteiten rondom verkiezingen

15 februari 2007

SP kritisch over activiteiten rondom verkiezingen

De SP heeft kritische vragen gesteld over de timing van de bustour van CDA-Gedeputeerde Driessen in het kader van ‘Platteland in ontwikkeling’. Het is volgens de SP namelijk niet gepast en gebruikelijk dat bestuurslieden zich vlak voor de verkiezingen zo zwaar profileren.

Ook werd een werkconferentie in het kader van de introductie van de evacuatiebrancard (naar een initiatiefvoorstel van het CDA) georganiseerd. Het is echter onduidelijk wie verantwoordelijk was voor de organisatie van deze conferentie, de Provincie Limburg of de CDA-fractie. Wel is duidelijk dat de conferentie betaald wordt door de Provincie Limburg. Tenslotte zouden Limburgse CDA-bestuurders en Burgemeesters (incl. Gedeputeerde Vrehen) in het gemeentehuis van Roermond een regiomanifest tekenen.

Naar mening van de SP is het niet gepast dat Burgemeesters (voorafgaand aan verkiezingen) hun politieke kleur duidelijk kenbaar maken. Daarnaast is de rol van Gedeputeerde Vrehen bij de ondertekening van het regiomanifest, in een overheidsgebouw, de SP niet duidelijk.

SP-Statenlid van Ballegooij: “Gedeputeerde Staten moet zich voorafgaand aan de verkiezingen gedeisd houden. Daar lijkt het nu niet op. Dat is niet in het belang van de democratie. Daarnaast kan ik niet herinneren dat het gebruikelijk is om een politieke partij als contactadres op te geven voor een conferentie die de Provincie organiseert. Er is heel wat uit te leggen, volgens mij.”

De vragen die SP, PvdA en VVD op initiatief van de SP aan de Commissaris van de Koningin stelden:

Geachte heer Frissen,

Graag leggen wij u de navolgende aan u voor:

Bustour ‘Platteland in uitvoering’

Onlangs bereikte onze fracties het bericht dat CDA-Gedeputeerde Driessen op 2 februari namens de Provincie Limburg door Limburg op bustour was in het kader van ‘Platteland in uitvoering’. Deze tour zal hij op 14 februari hervatten. Ten aanzien van deze bustour vragen wij u het navolgende:

1. Is de bovenstaande informatie juist?
  2. Wanneer en door wie is besloten over te gaan tot het organiseren van deze bustour?
  3. Kunt u aangeven welk doel en belang deze bustour voor de Provincie dient?
  4. Wat zijn de totale kosten van deze bustour en uit welke middelen worden deze kosten gedekt?

Startconferentie Veiligheid en zorg

Naast eergenoemd feit bereikte onze fracties het bericht dat de CDA-statenfractie in samenwerking met GS over zou gaan tot het
organiseren van conferentie in het kader van de introductie van de evacuatiebrancard. Deze conferentie is inmiddels afgelast. De
conferentie zou worden voorgezeten door twee CDA-statenleden en plaatshebben op 15 februari in het provinciehuis te Maastricht. In een –door de Provincie Limburg gedrukte- schriftelijke uitnodiging voor de startconferentie wordt uitgebreid stilgestaan bij de rol van het CDA bij de totstandkoming van het evacuatiebrancardproject. Voorts is, op de uitnodigingen die inmiddels ook alle Statenleden hebben bereikt, het secretariaat van de CDA-statenfractie als contactadres gebruikt voor een door de Provincie Limburg georganiseerde Startconferentie. Ten aanzien van de startconferentie Veiligheid en Zorg vragen wij u het volgende:

1. Is de bovenstaande informatie juist?
  2. Kunt u aangeven bij wie het initiatief lag voor deze -door de Provincie Limburg- georganiseerde conferentie?
  3. Is het naar uw mening gebruikelijk dat het fractiesecretariaat van een politieke partij als contactadres dient voor de Provincie
    Limburg? Zo ja/nee, waarom/hoe kan dit?
  4. Onze fracties zijn, voor zover ons bekend, niet gevraagd deel te nemen aan de organisatie van deze conferentie, georganiseerd door de Provincie Limburg. Is dat juist? Zo ja, waarom?
  5. Is het naar uw mening gepast dat een politieke partij (kort voorafgaand aan de verkiezingen) op kosten van de provinciale overheid, publiciteit krijgt met beleid dat wordt uitgevoerd door de Provincie en dat is vastgesteld door Provinciale Staten? Zo ja/nee, waarom wel/niet?

´Regiomanifest Midden-Limburg´

Ten slotte bereikte onze fracties het geluid dat Limburgse CDA-bestuurders –in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen- op
28 februari een regiomanifest voor Midden-Limburg ondertekenen in het stadhuis van Roermond. In het programma is te lezen dat o.a. “CDA-lijsttrekker en Gedeputeerde Vrehen” en de burgemeesters van Roermond en Roerdalen hun naam zullen verbinden aan het regiomanifest.

1. Is de bovenstaande informatie juist? Zo nee, waarom niet?
  2. Is het, met de Statenverkiezingen in het nabije vooruitzicht, naar uw mening gepast dat (CDA-)Burgemeesters deelnemen aan partijpolitieke uitingen? Zo ja/nee, waarom wel/niet?
  3. Bent u het met onze fracties eens dat wanneer provinciale en lokale openbare bestuurders manifesten ondertekenen, het voor veel burgers onduidelijk is welke status een dergelijk manifest heeft? Zo ja/nee, waarom wel/niet?
  4. Is het naar uw mening gepast dat een lid van GS in een overheidsgebouw (stadhuis van Roermond) een campagne-regiomanifest van zijn partij ondertekent? Zo ja/nee, waarom wel/niet?

Graag zien wij uw beantwoording binnen de gestelde termijn tegemoet,

Met vriendelijke groeten,

Felix van Ballegooij (SP)
Selçuk Öztürk (PvdA)