“Gelijke monniken, gelijke kappen”

31 juli 2006

“Gelijke monniken, gelijke kappen”

De SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg prijst het gemeentebestuur van Heythuysen met haar handtekeningenactie voor een Kosovaars asielzoekersgezin dat onlangs voor de derde keer op straat werd gezet. “De actie is een belangrijk signaal in de strijd voor een eerlijke en menswaardige behandeling van asielzoekers in het algemeen én de 26.000 mensen die al jarenlang wachten op een status.”

Volgens fractievoorzitter Edwin Bus heeft wethouder Wagemans van de gemeente Heythuysen absoluut een punt als hij een link legt met de kwestie Hirsi Ali. “Het was interessant om te zien hoe de Tweede Kamer pas geleden opkwam voor Ayaan,” zegt Edwin Bus: “Des te onbegrijpelijker is de hardvochtige en botte manier waarop de overheid nu met minder prominente personen en gezinnen omspringt. Ik zou zeggen: gelijke monniken, gelijke kappen. Tolerant naar Hirsi Ali; dan ook tolerant naar de familie Selimovic.”

Het gezin Selimovic vluchtte in 1995 uit voormalig Joegoslavië, verbleef op 16 verschillende plaatsen in Nederland en zwierf daarna dakloos rond. Uiteindelijk verleende pastoor Houben in Baexem het gezin kerkasiel.

Voor meer info: Edwin Bus: 045 - 5424196