Boersma verbreekt persoonlijk record met salaris van €873.000,-.

16 maart 2006

Boersma verbreekt persoonlijk record met salaris van €873.000,-.

Was de voorzitter van de Raad van Bestuur van Essent vorig jaar de kampioen der graaiers, dit jaar verbreekt hij zijn persoonlijk record met €52.000,- meer.

Het was in 2005 al aangekondigd door de voorzitter van de Raad van Commissarissen Dhr. Pennings. Door de nieuwe berekening van de bonus voor Boersma kon die over 2005 wel eens hoger uitvallen dan die over 2004. Als enige fractie heeft de SP haar afkeur daar meerdere malen over uitgesproken en die aankondiging arrogant genoemd. Zonder enige gêne is het salaris dit jaar nog eens 52.000 euro hoger dan vorig jaar en komt over 2005 uit op 873.000 euro. Na de maatschappelijke verontwaardiging rond het salaris van Boersma vorig jaar zouden we op z'n minst dit jaar een matiging hebben mogen verwachten. Maar de heren van Essent verschuilen zich achter de liberalisatie van de energiebedrijven en daarmee alles marktcomfort is geworden, ook de salarissen van de Raad van Bestuur. De SP is altijd tegen liberalisering geweest. Het argument van concurrentie en dat de consument dan een eerlijke prijs voor energie zou gaan betalen heeft de SP nooit geloofd. Een energieprijs waarin zelfverrijking met gigasalarissen en 526 mln winst zit verwerkt is geen eerlijke prijs. Daar komt nog bij dat op dit moment onderzoek gedaan wordt door de Nederlandse Mededingingsautoriteit naar het onrechtmatig doorberekenen in de energierekening van emissierechten die Essent van Den Haag gratis toebedeeld heeft gekregen. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar bronnen laten weten dat we er van uit kunnen gaan dat Essent deze gratis emissierechten heeft doorberekend naar de consument.

Provinciale Staten kwam vorig jaar niet verder dan het uitspreken van morele verontwaardiging over het salaris van Boersma. De partijen die vóór liberalisering en marktwerking zijn van de energiebedrijven kunnen niet anders dan hun handen aftrekken van de buitensporige salarissen. Dat bleek vorig jaar al uit het debat naar aanleiding van vragen van de SP. Zij hebben zichzelf als volksvertegenwoordiging buiten spel gezet. Zij hebben de zeggenschap over de energiebedrijven uit handen gegeven. De trots waarmee Gedeputeerde Eurlings de dividenduitkering aan de provincie van 42 mln euro binnenhaalt (15 mln meer dan vorig jaar) is ronduit ongepast.

De gevolgen van de door de SP verworpen liberalisering worden steeds meer duidelijk. Slechts een kleine top van het bedrijf profiteert van de zogenaamde marktwerking. De megawinsten komen via dividenduitkering als een verkapte belastingheffing in de schatkist van de provincie terecht. De klanten/burgers trekken aan het kortste eind met energierekeningen die onbetaalbaar zijn geworden en met een marktwerking die niet is wat het in de televisiereclame doet lijken.

De SP blijft op het standpunt dat een directeur van een overheidsbedrijf niet meer hoeft te verdienen dan het salaris van de Minister President. De vooruitzichten op een hoger salaris zijn dan ook nog zeer gunstig. De nieuwe ministersploeg die in 2007 aantreedt krijgt een salarisverhoging van 30%. Dat heeft het huidige kabinet al besloten. Lijkt ons toch geen inkomen om over te klagen.