SP: Stop subsidie aan Dijckhof Foods bv.

18 juli 2005

SP: Stop subsidie aan Dijckhof Foods bv.

De SP-Statenfractie wil dat Gedeputeerde Staten het besluit tot subsidieverlening aan Dijckhof Foods bv intrekt . Aanleiding hiervoor zijn de mensonwaardige praktijken bij slateler Van Dijck Groenteproducties bv. De wantoestanden kwamen aan het licht door acties van de Poolse slaplukkers en FNV Bondgenoten. Van Dijck van de gelijknamige Groenteproducties bv is tevens mede-eigenaar van Dijckhof Foods bv waar de provincie subsidie aan wil geven voor het realiseren van minimaal 50 arbeidsplaatsen.

Volgens de Poolse slaplukkers en FNV Bondgenoten overtreedt Van Dijck nagenoeg alle regels op het gebied van arbeidsomstandigheden, Arbeidstijdenwet en CAO-afspraken. Hier is sprake van een ernstige miskenning van de rechten van de Poolse slaplukkers. Terecht en solidair met elkaar zijn de Polen in staking gegaan, waarna de werkgever enkelen van hun ontsloeg en van de camping wegstuurde.

Bij de SP-statenfractie is door deze gebeurtenissen voor de zoveelste keer het vertrouwen in de sector met betrekking tot het correct naleven van wet -en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht en CAO-afspraken gedaald. De Provincie kan als subsidiegever niet langer van deze problemen wegkijken. De Provincie dient voorwaarden te stellen waarbij ze met Dijckhof Foods bv afspreekt dat het zich aan de normen van het arbeidsrecht zal houden. Zo niet, dan gaat de subsidieverlening niet door of dient deze terugbetaald te worden.

Het gaat bij subsidieverstrekking immers om het uitgeven van belastinggeld van de burgers. De Provincie moet daarbij elk risico vermijden dat ze dit kostbare geld geeft aan bedrijven die zichzelf in diskrediet brengen doordat ze de geldende arbeidsnormen aan hun laars lappen. "Aan de ene kant geld vangen van de Provincie en aan de andere kant werknemers incorrect behandelen, dat moet echt een keer afgelopen zijn"; alsdus Leny Eijssen van de SP-statenfractie.

Steunbetuiging van de SP aan de Poolse arbeiders

Vragen van de SP aan de Gedeputeerde Staten