'Boersma van Essent is kampioen der graaiers.'

8 april 2005

'Boersma van Essent is kampioen der graaiers.'

Tijdens een zeer rumoerig vragenuurtje in de vergadering van Provinciale Staten van vandaag noemde Leny Eijssen de hoogste man van Essent, Michiel Boersma de kampioen der graaiers. Het salaris van €821.000,- is volgens de SP niet alleen maatschappelijk en moreel verwerpelijk, het kan onmogelijk "verdiend" zijn, gezien de slechte prestaties van Essent naar haar ontevreden klanten toe.

Voor wat betreft het salaris is nu het woord aan de aandeelhouders, waaronder de Provincie Limburg. De SP vroeg Gedeputeerde Eurlings o.a. of hij het salaris van 821.000 Euro normaal vind. In zijn antwoord kwam hij niet verder dan; "ingewikkeld", en zette hij er ethisch gezien grote vraagtekens bij. Hij deed de toezegging die vraagtekens in de aandeelhoudersvergadering aan de orde te stellen als "vragen over de structuur van de beloning". Geen echt ethische vraag dus. En bovendien een vraag die niet getuigt van bestuurskracht. Eurlings vindt het salaris van Boersma geen uitzondering vergeleken met de salarissen van bestuurders bij andere bedrijven. Door dit te zeggen doet hij precies datgene wat de bestuurders ook doen; vergelijken en zo kunstmatig hun salaris tot onbegrensde hoogte op laten lopen.

Statenbreed werd een motie aangenomen waarin Provinciale Staten in morele zin haar verontwaardiging uitspreekt over de hoogte van het salaris. Eindelijk krijgen de jarenlange betogen van de SP tegen zelfverrijking ook in Provinciale Staten navolging. Links, midden en rechts politiek Limburg is het ten minste op het punt van de verontwaardiging met elkaar eens. Met de commotie rond het salaris van Boersma, neigt de aandacht voor de vergoeding van de Raad van Commissarissen op de achtergrond te raken. De RvC van Essent maakt er zelf ook een potje van. Zij geven zichzelf een verhoging van maar liefst gemiddeld 11% exclusief onkostenvergoeding.

Stuur ook een boodschap aan Boersma!