SP steunt reddingsplan werkgelegenheid van Enci werknemers.

2 februari 2005

SP steunt reddingsplan werkgelegenheid van Enci werknemers.

De SP fractie in Provinciale Staten steunt het plan van de werknemers van Enci en de vakbonden waarin zij aantonen dat met het openhouden van de klinkeroven in Maastricht honderd banen minder verdwijnen. De manier waarop Enci Heidelberg haar werknemers aan de kant zet is schandalig en onverteerbaar. Een manier die niets anders inhoudt dan winst, meer winst en nog meer winst, zonder enig oog voor de maatschappelijke gevolgen. De bonden en de werknemers laten zich niet zomaar buiten spel zetten en dat verdient steun.

"Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten zijn net als de werknemers compleet buiten spel gezet door het directieplan de oven nu te sluiten. Met als gevolg een sociaal drama van massa-ontslag" , aldus Eijssen. Aan de koers van de Enci en het provinciebestuur is geen touw meer vast te knopen. Behalve dan de duidelijke koers van winst, meer winst en nog meer winst. Het zijn de werknemers en de vakbonden die met hun plan nu de koers zetten. Zij tonen daadkracht en scheppen orde in de nu ontstane chaos. Dat verdient steun.

De SP onderstreept volledig de oproep van vakbonden en werknemers aan alle betrokkenen, de werknemers in hun strijd te steunen en meer inlevingsvermogen te tonen voor het sociale drama dat zich bij Enci afspeelt.

Het plan is tevens een redelijke tussenstap om koers te zetten naar:

• Afbouw van de mergelwinning vanaf 2010.
• Initiatieven van Enci Maastricht voor de wederopbouw van werkgelegenheid en andere mogelijkheden voor werkgelegenheid.
• Plannen van de provincie voor herinrichting van het gebied, plannen die nadrukkelijk ook uitbreiding van werkgelegenheid kunnen inhouden.

Voor wat betreft het milieu dient Enci onverminderd te blijven werken volgens de normen en binnen de vergunningen, mag uitstoot en overlast niet toenemen. Dit alles ter vermindering van gezondheidsrisico's en verbetering van leefbaarheid en milieu.