SP: Nu met de Limburgse vuist op de Haagse tafel slaan

4 november 2004

SP: Nu met de Limburgse vuist op de Haagse tafel slaan

De Limburgse SP is blij, dat staatssecretaris Van Gennip de bezorgdheid van de partij deelt over het banenverlies in de provincie. Edwin Bus van de SP-Statenfractie roept het provinciebestuur op er zo snel mogelijk werk van te maken.

Gisteren zegde de staatssecretaris toe, dat kabinet gaat bekijken wat het kan doen aan het verlies van werkgelegenheid bij Limburgse overheidsinstellingen en semi-overheidsinstellingen. "Met die toezegging op zak kan de provincie aankomen bij Economische Zaken," zegt Edwin Bus die vindt dat nu het moment is aangebroken om met de Limburgse vuist op de Haagse tafel te slaan.
"We staan nú op de kaart, dus moeten we ook nú toeslaan. Geen tijd te verliezen dus."

Bus erkent, dat de provincie niet stil zit als het gaat om werkgelegenheid. "De plannen voor een 'technologische topregio' zijn bijvoorbeeld best interessant en hoopgevend.
Maar het economisch meest kwetsbare gebied, de Oostelijke Mijnstreek, mag niet buiten de boot gaan vallen.
Daarom moet er meer gebeuren: structureel beleid waarvan ook kleine bedrijven kunnen profiteren."

Gisteren uitten Kamerleden van de CDA, PvdA, VVD en SP bij de staatssecretaris hun bezorgdheid over het banenverlies bij het UWV, ABP en CBS in Heerlen. De werkgelegenheid daar gold begin jaren zeventig als compensatie voor de mijnsluitingen. Tegen die achtergrond vindt de Limburgse SP, dat het provinciebestuur alles op alles moet zetten om Van Gennip aan haar belofte te houden.