Heerlen wint prijs voor 'Operatie Hartslag'

8 september 2004

Heerlen wint prijs voor 'Operatie Hartslag'

Jarenlang werd Heerlen geteisterd door zeer ernstige drugs- en overlast problemen. De concentratie daarvan bevond zich in het centrum van Heerlen. Er was een levendige en openlijke handel in met name harddrugs. Verslaafde dak- en thuislozen verbleven in tunnels, leegstaande panden, tussen struiken en in allerlei portieken. Bewoners van appartementen durfden 's avonds hun woning nauwelijks uit. De stad leek steeds meer ten onder te gaan aan haar problemen. Landelijk stond Heerlen bekend als "drugsstad".

Voormalige burgemeester Sakkers (VVD) startte Operatie Hartslag: een samenwerkingsverband van gemeente, politie, justitie, verslavingszorginstellingen en later kwam daar het gevangeniswezen bij. Het doel was om de enorme overlast in het centrum beheersbaar te maken en uitwaaiering te voorkomen.

Na drie jaar is de situatie in de binnenstad enorm verbeterd.

SP-wethouder Riet de Wit was lid van de Stuurgroep Operatie Hartslag en verantwoordelijk voor verslavingszorg.
Niet het gemakkelijkste onderdeel van Operatie Hartslag. Er moest beleid ontwikkeld worden om greep te krijgen op de grote toestroom van verslaafden (met name Duitsers), verslavingszorginstellingen en de maatschappelijke opvang moesten veranderingen door voeren, er kwamen werkprojecten voor verslaafden en er kwam meer opvang. Bij het realiseren van de vierde opvangplaats in de stad, aan de Valkenburgerweg, weigerden de coalitiepartijen Riet de Wit te volgen.
De SP-wethouders traden af.

Hoewel Operatie Hartslag de SP-wethouders de kop hebben gekost vinden zij dat de prijs van het Kenniscentrum Grote Steden verdiend is. Het is een erkenning voor al diegenen die er afgelopen jaren zo hard aan gewerkt hebben.

De SP is wel bezorgd over de voortgang van Operatie Hartslag. De bestuurders die Operatie Hartslag trokken, Alexander Sakkers en Riet de Wit, zijn er niet meer. Verder uitstel en afwijzing van de laatste opvangplek door een meerderheid van de gemeenteraad was niet erg bemoedigend en de deskundigheid op het gebied van verslavingszorg, zowel bestuurlijk als ambtelijk, is er niet meer.

De toekenning van de prijs zal de medewerkers weer moed geven. Voortzetting van Operatie Hartslag is nog nodig.

In het onderstaande opmerkingen uit het juryrapport en een persbericht met felicitatie van de SP-Heerlen.

Juryrapport:
"Het project dat de jury het meeste aansprak vanwege de "regime chance", de duidelijke breuk met het verleden die door de stad, het bestuur en de gemeentelijke organisatie sterk is gevoeld en die met recht een winnende formule mag worden genoemd. Het project dat zich onderscheid door niet alleen een stevige integrale aanpak, maar daarnaast ook nog een gefaseerde invoering, waarvan de volgorde op zeer intelligente manier is bepaald en zeer succesvol is. Een veiligheidsaanpak waarin repressie en preventie in goede balans worden uitgevoerd en waarbij men erin geslaagd is het veelkoppig monster van een duurzaam, jarendurend probleem met een aanzienlijke complexiteit effectief te lijf te gaan."

Lees meer op de website van de SP-Heerlen