h

Inbreng SP tijdens voorjaarsnota 2004

25 juli 2004

Inbreng SP tijdens voorjaarsnota 2004

De volledige tekst van de inbreng van de SP tijdens de behandeling van de voorjaarsnota 2004

Europa.
Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg is gebleken dat er, sinds 1975, in Limburg circa 11.500 banen zijn gecreëerd met behulp van Europese EFRO subsidies die de provincie sinds die tijd heeft ontvangen. Het rijk heeft het voornemen om de afdracht aan Europese steunfondsen te verkleinen en vervolgens genoegen te nemen met minder subsidies. Welke oplossing ziet u om de gewenste gelden toch te behouden voor Limburg ?

Openbaar Vervoer.
Uit het bevolkingsonderzoek Limburg blijkt het belang dat de Limburgse bevolking hecht aan een goed openbaar vervoer.
In de voorjaarsnota wordt dit belang op meer plaatsen beaamt. Met name in het bereikbaar houden en maken van voorzieningen is een goed openbaar vervoer van belang.
De provincie is de autoriteit op het gebied van openbaar vervoer. Ik zeg het nog maar eens, voor het geval dat u dat nooit is opgevallen, want in de praktijk valt daar weinig van te merken. Van een openbaar vervoersautoriteit mag verwacht worden, vindt de SP, dat hij het openbaar vervoer kwantitatief en kwalitatief op een hoog niveau brengt en dat ook op dat niveau houdt.
Niets is echter minder waar. De aan het begin van de vorige statenperiode in een nota verwoorde minimum eisen voor het openbaar vervoer, zijn inmiddels verworden tot maxima. Het is de laatste jaren al zo ver gekomen dat zelfs gemeenten zich genoodzaakt zien om, daar waar de provincie het voortouw zou moeten nemen, door middel van CVV en op andere manieren het openbaar vervoer op een enigszins acceptabel niveau te houden. Maar het kan nog erger. De laatste ontwikkeling is dat de provincie aan gemeentelijke initiatieven op dit gebied botweg elke medewerking weigert. De Heuvelland gemeenten en de gemeente Weert die initiatieven op het gebied van CVV willen ontplooien, vinden bij de provincie geen gehoor. De provincie schermt met kosten die niet, uit het door het rijk aan de provincie voor het openbaar vervoer beschikbaar gestelde geld, gedekt kunnen worden. Als het geld dat het rijk voor openbaar vervoer ter beschikking stelt te weinig is om het openbaar vervoer op voldoende niveau te brengen of te houden, dan mag, naar mening van de SP, een vervoersautoriteit die zich verantwoordelijk voelt, niet schromen om daar eigen middelen in te steken. De provincie is bijvoorbeeld wel bereid te investeren in rijkswegen, ook geen taak van de provincie. Met het bedrag dat de provincie in rijkswegen investeeert zou het openbaar vervoer voor heel wat jaren naar een hoger niveau getild kunnen worden. Geld geinvesteerd in openbaar vervoerer verdient zich bovendien ook nog terug door een reizigersgroei, substitutie van particulier autovervoer en dus minder noodzakelijk worden van investeringen in wegen, om nog maar niet te spreken van positieve effecten op bijvoorbeeld milieu en gezondheid.
Van GS vragen wij dan ook om nu eens serieus te onderzoeken wat een provincie dekkend CVV de provincie zou kosten, rekening houdend met alle kosten en baten, en er van uitgaande dat gemeenten alleen het Wvg deel van dit vervoer voor hun rekening nemen.

Verkeersveiligheid.
Op verkeersgebied is gelukkig niet alles kommer en kwel.
Met name wat betreft het veiliger maken van het verkeer, is de laatste jaren vooruitgang geboekt. Aan deze vooruitgang heeft ook de provincie haar bijdrage geleverd. Complimenten, ga zo door en niet versagen.

Deregulering.
Laat ik voorop stellen dat de SP absoluut voor het opheffen van overbodige regels is evenals het opheffen van overbodige bureaucratie. Maar regels, hoe ongelukkig sommigen ook in de praktijk mogen uitpakken, zijn wel in het leven geroepen om bepaalde doelen nate streven. Van ongenuanceerd regels schrappen wordt niemand beter. Gelukkig constateert de SP in de voorjaarsnota, geheel in lijn met het bevolkingsonderzoek Limburg een meer genuanceerd beeld. Zonder meer afschaffen van regels leidt tot willekeur en indien er regels zijn moet er ook gehandhaafd worden.

Reconstructie.
Tot slot de reconstructie.De SP is accoord gegaan met de reconstructie, zij het met een aantal bedenkingen.
Ook in Noord-Brabant vindt een reconstructie plaats.
De grootschaligheid waarmee daar de reconstructie plaats vindt, is geen voorbeeld. Laat u dus vooral niet verleiden tot de Brabantse methode van reconstructie.


PROVINCIALE STATEN VAN LIMBURG IN VERGADERING BIJEEN TE MAASTRICHT OP 25 JUNI 2004

Overwegende dat:

Het openbaar vervoer uit oogpunt van zowel haar sociale functie als haar vervoersfunctie snel op een hoger niveau getild dient te worden,
De provincie de openbaar vervoersautoriteit is,
Constaterende dat:
Vanuit de Heuvelland gemeenten en de gemeente Weert momenteel initiatieven worden ontplooid om een CVV-systeem van de grond te krijgen,
Verzoeken aan GS om hierbij de nodige ondersteuning te verlenen tot op heden niet gehonoreerd zijn,
Dragen GS op:
Haar verantwoordelijkheid als openbaar vervoersautoriteit te nemen en in constructief overleg te treden met de initiatiefnemers voor het opstarten van een CVV-systeem, met als doel het ontwikkelen van een, uiteindelijk provincie dekkend, adequaat CVV-systeem evenals het bieden van de noodzakelijke ondersteuning, ook financiële, bij het tot stand komen van een dergelijk systeem.


PROVINCIALE STATEN VAN LIMBURG IN VERGADERING BIJEEN TE MAASTRICHT OP 25 JUNI 2004

Overwegende dat:
De provincie openbaar vervoersautoriteit is,
Integraliteit en continuïteit een noodzakelijke voorwaarde is voor het goed functioneren van het openbaar vervoer,
De OV-component in het CVV-vervoer een provinciale verantwoordelijkheid betreft, waar met name doelgroepen als ouderen en OV-reizigers op plaatsen en tijden waar geen regulier OV meer komt, vaak geheel van afhankelijk zijn,
Een provincie dekkend CVV-net belang is voor het op peil brengen van het OV,
GS integrale aanbesteding van tenminste het streekvervoer per bus en het CVV-vervoer in de Oostelijke Mijnstreek door GS in eerste instantie per
1-1-2005 en later per 1-1-2006 ten overstaan van de deelnemende gemeenten aan Reisnet parkstad in het vooruitzicht is gesteld,
De bestaande vervoersovereenkomst voor het CVV vervoer in deze regio op basis daarvan telkens met 1 jaar is verlengd, maar dat het nogmaals verlengen juridisch niet haalbaar is.
Uitstel van de integrale aanbesteding tot 2007 de betreffende gemeenten wat betreft het CVV-vervoer in 2006 tot keuzes dwingt die ofwel tot zeer hoge extra kosten leiden, ofwel tot het sneuvelen van de OV-component in het bestaande CVV,
Constaterende dat:
De situatie in de Oostelijke Mijnstreek, waar na
2 verlengingen van de concessie, het CVV per 2006 opnieuw moet zijn aanbesteed, realisatie per die datum noodzakelijk maakt,
Verbeteringen in het OV in Limburg op zo kort mogelijke termijn noodzakelijk zijn,
Het verstandig is rekening te houden met de jaarlijkse wijziging van de dienstregeling openbaar vervoer per medio december
Dragen GS op:
Zorg te dragen voor een integrale aanbesteding van het openbaar vervoer, per medio december 2005 en met spoed daarover in overleg te treden met alle Limburgse gemeenten over vormgeving en ( financiële ) randvoorwaarden, waarbij uitgangspunt dient te zijn dat de gemeenten inhoudelijk en financieel verantwoordelijk zijn voor het Wvg-deel en de provincie voor het OV-deel van het CVV-vervoer.

U bent hier