Brede steun oppositie voor SP-voorstel 'Jongeren onder dak'

2 juli 2004

Brede steun oppositie voor SP-voorstel 'Jongeren onder dak'

Tijdens de statenvergadering van 25 juni dienden SP-statenleden Rob Janssen en Felix van Ballegooij een huisvestingsplan in dat voorziet in de onbevredigde behoefte van jongeren om zelfstandig en betaalbaar te kunnen wonen. De Limburgse SP wil jongeren tijdelijk huisvesten in leegstaande panden. "We worden in deze tijd namelijk geconfronteerd met een aanzienlijke leegstand in de utiliteitsbouw (met name kantoorpanden). Deze panden staan in veel gevallen voor een aanzienlijke periode leeg. Ondanks dat deze panden primair niet bedoeld zijn voor gewone bewoning bieden deze in veel gevallen de faciliteiten om tijdelijke bewoning te realiseren. Doodzonde van al die lege ruimte die nu niet wordt gebruikt."

Coalitiepartijen VVD en CDA en PvdA stemden niet in met de plannen van de SP om een stuurgroep te starten gericht op overleg tussen gemeenten, vastgoedbeschermers en eigenaren van leegstaande panden. Het CDA is van mening dat de huidige plannen van het College voldoende solaas voor de jeugd bieden. De SP is echter van mening dat de provincie zich tot nu toe enkel in voor de bouw van dure starterwoningen inzet. De VVD wilde het plan van de SP niet eens bestuderen en stemde bij voorbaat tegen. De PvdA stemde verdeeld. Slechts twee PvdA-statenleden stemden in met het plan. Ofschoon het plan niet statenbreed gesteund werd, kon de SP wel op steun van alle oppositiepartijen rekenen.

Het huisvestingsplan van de SP, dat de Provincie vrijwel niets had gekost, vindt nu helaas geen doorgang. Niettemin zal het College van Gedeputeerde Staten de aanbevelingen van de SP in hoofdlijnen opnemen in haar huisvestingsbeleid.

SP-statenlid Felix van Ballegooij is teleurgesteld in de houding van de coalitiepartijen. "Wij zijn er echt van overtuigd dat met dit plan op z'n minst tientallen woonruimten in verschillende Limburgse steden gegenereerd kunnen worden. De coalitie laat hier echt een enorme kans liggen, heel erg jammer. Ik vraag me af hoe het CDA, de VVD en de PvdA het afwijzen van dit plan aan de Limburgse jongeren kunnen verkopen."

Het SP-voorstel