SP Limburg op de bres voor deeltaxi Weert

2 juni 2004

SP Limburg op de bres voor deeltaxi Weert

SP-fractievoorzitter in Provinciale Staten Edwin Bus trekt bij de provincie Limburg aan de bel over de dreigende blokkade van de deeltaxi in Weert. De gemeente Weert wil de deeltaxi invoeren ter compensatie van een opgeheven buslijn. Dat plan dreigt nu stuk te lopen wegens gebrek aan medewerking door de provincie.

Edwin Bus vindt dat die houding niet te rijmen is met het streven van de provincie naar goed openbaar vervoer. Bus: "Dat wordt altijd gezegd, ja. Maar ik stel vast dat de afgelopen jaren vele verslechteringen in het openbaar vervoer doorgevoerd zijn. Vele buslijnen zijn inmiddels opgeheven. Wat er wel van de grond kwam, is te danken aan de inzet van de gemeenten. Ik wil dat de provincie haar verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer eindelijk eens met daden serieus neemt. En niet alleen met woorden."

Bus wijst er tevens op, dat ook stopzetting van de provinciale mede-financiering van de Weerter stadsbuurtbus dreigt. Hierbij gaat het om een bedrag van hooguit zo'n 17.500 euro per jaar. De SP wil, dat de provincie alsnog meewerkt om een CVV-systeem in de gemeente Weert van de grond te krijgen, en tenminste tot die tijd de financiering van de stadsbuurtbus voortzet.

Aan: Het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg

Betreft: Schriftelijke vragen op grond van artikel 38 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van Provinciale Staten van Limburg

Inzake: Stadsbuurtbus Weert

Heerlen, 14 mei 2004

Geacht College,

Met de mond belijdt u voorstander te zijn van een goed functionerend openbaar vervoersysteem. Echter, wat daden betreft, zijn de afgelopen jaren vele verslechteringen in het openbaar vervoer doorgevoerd. Vele buslijnen werden opgeheven. Met name dankzij gemeentelijke initiatieven werd in een aantal gebieden de pijn verzacht door de invoering van collectief vraagafhankelijk vervoer.

In de gemeente Weert is het niet anders. De opgeheven buslijn werd, met financiele hulp van de gemeente, gecompenseerd door een door vrijwilligers gereden en door Hermes geexploiteerde stadsbuurtbus, die - te meten aan het gebruik - voorziet in een behoefte. De gemeente Weert streefde ernaar tegelijkertijd met de opheffing van deze buurtbus over te gaan op een cvv-systeem, te weten de deeltaxi.

Zoals het er nu naar uitziet gaat de invoering van die deeltaxi niet door, door gebrek aan medewerking van de provincie. Maar ook dreigt stopzetting door de provincie van de mede-financiering van de Weerter stadsbuurtbus, een bedrag van zo'n 17.500 euro per jaar. Wederom een verslechtering van het openbaar vervoer, wederom worden reizigers in de kou gezet door de provincie.

1. Bent u het met de SP eens dat, nu het regulier openbaar vervoer in de afgelopen jaren steeds verder is afgebroken, het belang van een goed functionerend cvv-systeem toeneemt ? Zo nee waarom niet, zo ja hoe denkt u dit te verwezenlijken?

2. Vindt u ook dat op zijn minst een provincie dekkend systeem nodig is om het cvv goed te laten functioneren? Zo nee waarom niet, zo ja hoe denkt u dit te verwezenlijken?

Van de provinciale overheid mag, als verantwoordelijke voor het openbaar vervoer, verwacht worden dat zij initiatieven ontplooit om dit vervoer te optimaliseren. Echter in Limburg zijn het vaak de gemeenten die initiatieven nemen en financien ter beschikking stellen om het openbaar vervoer nog enigszins op peil te houden. Zo ook in Weert.

3. Wat brengt u er toe om de initiatieven in Weert niet ten volle te ondersteunen?

4. Bent u bereid om, tot er een alternatief is ontwikkeld, de financiering van de stadsbuurtbus voort te zetten? Zo nee, waarom niet?

De SP verwacht van u dat u uw verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer serieus neemt en alsnog meewerkt om een cvv-systeem in de gemeente Weert van de grond te krijgen, en tenminste tot die tijd de financiering van de stadsbuurtbus voortzet.

Graag een spoedige schriftelijke beantwoording van deze vragen.

In afwachting van uw antwoord met vriendelijke groet,
namens de fractie van de SP in Provinciale Staten,
Edwin Bus