Asterix en de ambtenaren

21 mei 2004

Asterix en de ambtenaren

Een nieuw avontuur van Asterix en Obelix? Nee, dat niet. Wel schreef SP-Statenlid Rob Janssen een brief aan de provincie….

Asterix en Obelix.

Gennep, 21 mei 2004

Geacht college,

Onlangs ontvingen wij de vooraankondiging Congres "Limburg evalueert dualisme" in de vorm van een folder.

Op de voorkant daarvan zien we een fragment uit het stripverhaal "Asterix en de intrigant". Op de afbeelding zien we de striphelden Asterix en Obelix flink tegen elkaar bekvechten, waarbij Asterix voorzien is van het bijschrift "college", terwijl Obelix de "raad" symboliseert. De ambtenaren zijn ook vertegenwoordigd, en wel in de persoon van Cassius Catastrofus. Dit is de intrigant uit bovengenoemd stripverhaal. Cassius Catastrofus zaait gedurende dat verhaal onderlinge verdeeldheid en ensceneert ruzies, om er vervolgens zelf beter van te worden. Vandaar dat de intrigant op de folder handenwrijvend en grijnzend staat afgebeeld.

Vooropgesteld: de SP-fractie vindt de folder leuk en complimenteert de bedenker ervan voor zijn/haar creativiteit. Wel vinden we het jammer, dat de ambtenaren in de persoon van Cassius Catastrofus worden neergezet als intriganten en profiteurs van onenigheid.

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Omdat we echter van mening zijn, dat hier geen sprake is van een hemeltergend schandaal of een beschamende misstand, maken we het u niet al te moeilijk en stellen we onze vragen in "multiple choice"-vorm:

1 Kent het college de strekking van het stripverhaal
"Asterix en de intrigant" ?
b) Ja
c) Het interesseert het college helemaal niets,
wat de strekking van stripverhalen is

2 Deelt het college de mening van de SP,
dat betreffende folder door mensen die de goede
bedoelingen van de provincie niet kennen,
dusdanig opgevat zou kunnen worden,
dat ambtenaren gebaat zijn bij het ontstaan van
ruzie en onenigheid tussen raad en college?
c) Het interesseert het college helemaal niets, hoe
provinciale folders opgevat zouden kunnen worden

3 Is het college bereid om iets te ondernemen,
opdat duidelijk wordt dat het college de manier
waarop de ambtenaren in de folder worden
neergezet, niet onderschrijft?
c) Het interesseert het college helemaal niets, hoe
ambtenaren in provinciale folders worden neergezet

Bonusvraag:
Indien op vraag 3 met b is beantwoord, mag de SP-fractie dan vernemen wat het college van zins is te ondernemen?

Met vriendelijke groet,

Rob Janssen