Subsidiefraude bij stallensloop blijkt "makkie" buiten Limburg

5 augustus 2003

Subsidiefraude bij stallensloop blijkt "makkie" buiten Limburg

Rob Janssen en Edwin Bus van de SP-fractie in Provinciale Staten hebben het Limburgse provinciebestuur gevraagd inzicht te geven in mogelijke fraude bij de sloop van stallen. Boeren die met hun bedrijf willen stoppen komen in aanmerking voor overheidssubsidie, als ze leegstaande stallen slopen. Volgens een recent artikel in dagblad De Gelderlander blijkt fraude in Noord-Brabant en Gelderland "een makkie" te zijn. De SP wil naar aanleiding daarvan weten hoe de vlag er in Limburg bij hangt.

Zo leert een evaluatie van de provincie Gelderland, dat in een aantal gevallen "geld opgestreken voor stallen die niet werden gesloopt" en zijn asbestverwijdering en toekenning van sloopsubsidies "zo lek als een mandje". Rob Janssen: "Ik ben blij dat in Limburg vooralsnog geen geluiden over dergelijke fraude te horen zijn. Maar dat wil niet zeggen, dat er dus geen fraude voorkomt. Als het elders zo simpel is om de zaak te flessen, hoe is de situatie dan in Limburg? En hoe wordt er gecontroleerd? De belastingbetalende burger heeft recht om te weten hoe er met overheidssubsidies omgegaan wordt. Zeker als het - zoals in Noord-Brabant - om honderden miljoenen euro's gaat." De subsidies die boeren krijgen, worden betaald met de uitgifte van bouwkavels voor landhuizen.

Tevens meldt genoemd artikel: "Nog droeviger is het in Gelderland gesteld met de naleving van de milieuregels bij de verwijdering van asbest uit sloopstallen". Melding wordt gemaakt van het ontbreken van de wettelijk verplichte inventarisatie van dit kankerverwekkende materiaal. Ook erkende asbestslopers kunnen doorgaans ongestoord hun gang gaan omdat zij nauwelijks op hun prestaties worden beoordeeld. Ook op dit punt wil de SP weten hoe de situatie in Limburg is.

De schriftelijke vragen:

• Kent het college het artikel "Fraude bij sloop stallen blijkt een makkie" uit dagblad De Gelderlander van
27-06-2003?
• Is het college op de hoogte van de situatie in Limburg aangaande de in het genoemde artikelgeschetste problematiek? Zo nee; wat gaat het college ondernemen om wél hieromtrent op de hoogte te geraken? Zo ja; kan het college dan aangeven hoe het in Limburg gesteld is met fraude bij de sloop van stallen?
• Vinden in Limburg ook vrijwel alleen maar "papieren" controles plaats, of wordt ook ter plaatse gecontroleerd of ook daadwerkelijk sloop, in de omvang zoals overeen gekomen, heeft plaatsgevonden, alvorens tot betaling van subsidie wordt overgegaan?
Wat zijn de resultaten van die controles?
• Mocht er in Limburg eveneens sprake zijn van fraude, is het college dan bereid handhavend op te treden zoals in Noord-Brabant en Gelderland?
• Hoe is de gang van zaken met betrekking tot de verwijdering van asbest bij de sloop van stallen in Limburg? Met welke frequentie vinden controles plaats en wat gebeurt er precies bij die controles?
• Wat zijn de resultaten van die controles met betrekking tot de omvang en ernst van de geconstateerde overtredingen? Hoe wordt hier tegen opgetreden en welke resultaten zijn hiermee geboekt?