Het ene gat vullen met…

13 juli 2003

Het ene gat vullen met…

De provincie wil de wachtlijsten in de zorg bestrijden. Dat vinden wij als SP een zeker goede zaak. In dit kader bouwt de provincie samen met woningcorporaties en gemeenten aan zorgwoningen. Dit zijn woningen die voorzieningen hebben speciaal voor zorgbehoevende mensen. De provincie wil in totaal 2250 zorgwoningen realiseren. Deze doelstelling wordt nu al overtroffen aangezien er al ruim 2600 zorgwoningen goedgekeurd zijn en binnenkort gerealiseerd worden

Maar wat blijkt nu; het merendeel van de 'nieuwe' zorgwoningen bestaat uit gewone betaalbare huurwoningen die na een grondige verbouwing het etiket 'zorgwoning' krijgen.
Van de 2600 zorgwoningen die er nu komen gaan bestaat maar een heel klein deel uit nieuwbouw. (ca 300 woningen)

Uit gesprekken die we met bewoners hebben gevoerd blijkt dat ze hun huizen moeten verlaten om ruimte te maken voor een zorgwoning! Deze mensen zijn / worden weliswaar netjes doorgeplaatst naar een andere woning maar al met al hebben de Limburgers flink wat huurwoningen moeten inleveren.
Dat vinden wij in een tijd waar duizenden mensen in onze provincie staan te springen om een betaalbare woning een schande. De wachtlijsten in de zorg nemen nu af, de wachtlijsten voor de alle woningzoekenden nemen op deze manier nog verder toe.

Hoezo constructieve wachtlijstbestrijding?

De SP fractie heeft daarom dan ook het College van Gedeputeerde Staten enkele kritische vragen gesteld over deze aanpak. Wij zijn van mening dat de diverse overheden flink wat steken laten vallen bij het huisvestingsvraagstuk. Momenteel zijn wij in afwachting van de antwoorden.