SP: "Provincie moet stokje steken voor zakkenvullerij"

6 mei 2003

SP: "Provincie moet stokje steken voor zakkenvullerij"

De SP-fractie wil dat de provincie Limburg niet instemt met de "overbruggingslening" van 2, 3 miljoen euro aan de nieuwe Essent-topman W. Boersma. Boersma komt van Shell en heeft dat geld nodig voor de "financiering van optierechten" bij dat bedrijf. Bus vindt dat de provincie als grootaandeelhouder van Essent daar een stokje voor moet steken. SP-voorman Edwin Bus:
"Als Boersma nog iets te regelen heeft met Shell, dan hoeft de belastingbetaler daar niet voor op te draaien. Dat regelt hij zelf maar."

In een reeks schriftelijke vragen aan het provinciebestuur stelt Bus de gang van zaken rondom de nieuwe bestuursvoorzitter van Essent aan de kaak: "Als Boersma die eis van 2,3 miljoen op tafel heeft gelegd, dan snap ik niet dat provincie niet heeft gezegd: 'Laat maar zitten. Voor u tig anderen.' De SP zet sowieso onze vraagtekens bij die optieregelingen, maar dit is je reinste zakkenvullerij op kosten van de gemeenschap. Het zou te gek voor woorden zijn als de provincie hiermee zonder slag of stoot akkoord gaat. Trouwens; zouden andere Essent-werknemers ook in aanmerking komen voor zo'n lening?"
Ook wil de SP weten wat de kans is dat de provincie die
2,3 miljoen ooit nog terugziet.

De SP wijst tevens op het feit, dat Essent weigerde in te gaan op een motie uit de vorige Statenperiode, waarin het bedrijf werd opgedragen de energievoorziening bij gezinnen met minderjarige kinderen niet af te sluiten in geval van betalingsachterstanden. Bus vindt dat de coulantheid ten opzichte van Boersma niet te rijmen is met de keiharde opstelling tegenover gezinnen die het moelijk hebben.
De provincie Limburg is enige grootaandeelhouder en lid van de Raad van Commissarissen van Essent.