Oppositie ondergesneeuwd in invloedrijk presidium provincie

8 april 2003

Oppositie ondergesneeuwd in invloedrijk presidium provincie

De SP-fractie in Provinciale Staten Limburg vaardigt geen kandidaten af voor het presidium, als de voorwaarden voor de samenstelling van dit belangrijke procedurele orgaan niet veranderd worden. De partij kan zich niet vinden in het huidige voorstel, dat erop neer komt dat per 12 gekozen statenleden slechts één plaats in het presidium mag worden ingenomen: alle oppositiepartijen zouden het samen met een enkele zetel moeten doen. Volgens SP-fractievoorzitter Edwin Bus is dit voorstel duidelijk in het belang van de grote partijen en hij roept Commissaris van de Koningin Van Voorst tot Voorst op om alles in het werk te stellen om het genoemde voorstel van tafel te krijgen.

Bus wijst erop, dat het presidium een belangrijke procedurele rol met betrekking tot de Statenvergaderingen speelt en bovendien de voorlopige agenda en het tijdstip van vergaderingen vaststelt. Bus: 'Doel van het presidium is het op ordentelijke wijze regelen van de gang van zaken in de Staten. Maar in het voorstel dat er nu ligt krijgen de oppositiepartijen samen één zetel. Ik zie niet in hoe de SP als grootste oppositiepartij ook namens bijvoorbeeld D66 of de LPF kan spreken. Onbegrijpelijk dat niet iedere fractie in het presidium vertegenwoordigd kan zijn, terwijl het CDA er in haar eentje met twee man in zou zitten. In zo'n presidium voelen wij ons niet vertegenwoordigd; laat staan dat andere partijen zich door ons vertegenwoordigd voelen. Dit is vragen om problemen.'

Bus heeft zich nu tot Commissaris van de Koningin gewend.
De SP'er wil dat Van Voorst tot Voorst als voorzitter van Provinciale Staten - en als bewaker van het democratisch functioneren daarvan - zich inzet voor een presidium waarin de kleinere partijen ook fatsoenlijk aan bod kunnen komen. 'Als dat geen succes heeft zullen we binnen de Staten van alle middelen die het dualistisch stelsel biedt gebruik maken om ons democratisch recht te halen. Ook buitenparlementaire acties zullen we voeren als dat nodig is. Dat een en ander een efficiënte werkwijze van de Staten in de weg kan staan, zal daarbij, als wij dat uit democratisch oogpunt nodig vinden, voor lief genomen moeten worden,' aldus Edwin Bus.