7. Werk, Onderwijs en Sport

Een bloeiende economie kan alleen maar bestaan dankzij een gezonde en goed opgeleide beroepsbevolking. In Limburg wordt veel gesproken over een tekort aan arbeidskrachten. Dat het lastig is om vacatures in te vullen met competente medewerkers is waar. Dat in Limburg de arbeids­participatie lager is en dat nog altijd een grote groep werkzoekenden niet aan de bak komt is ook waar! Met name de groep oudere werkzoekenden en mensen met een beperking hebben grote moeite om een baan te vinden. Het is dus zaak om te werken aan een goede arbeidsbemiddeling.
Onder leiding van de SP heeft de provincie afgelopen jaren het programma ‘Zo Werkt Limburg’ opgesteld, een strategische arbeidsmarktagenda die niet alleen de actuele problemen op de
arbeidsmarkt aanpakt, maar ook vooruitkijkt naar de arbeidsmarkt van de toekomst. Onder invloed van digitalisering en robotisering verandert de arbeidsmarkt in rap tempo. Scholing en talent­ ontwikkeling is dus voor iedere Limburger van belang.

Dit wil de SP:

• We spreken niet over krapte op de arbeidsmarkt zo lang er nog (te) veel mensen werk zoeken. Daarom werken we samen met gemeenten, werkgevers, vakbonden, onderwijs en UWV om zoveel mogelijk Limburgers aan een duurzame plek op de arbeidsmarkt te helpen.
  • Samen met de arbeidsmarktregio’s bouwen we aan arbeidsmobiliteit voor kansrijke sectoren zoals zorg, techniek, logistiek, diensten gericht op klantenservice, etc.
  • Het ‘Loopbaan Adviescentrum’ wordt voortvarend en als publieke dienst gerealiseerd, zodat zowel werkenden als werkzoekenden een plaats hebben waar ze terecht kunnen voor advies en
  • persoonlijke begeleiding.
  • We starten een Limburgs scholingsfonds, waarbij diverse partijen de krachten en financiele middelen bundelen.
  • Er is speciale aandacht voor jongeren die niet op school zitten en niet aan het werk zijn, voor 45-plussers, statushouders en mensen met een arbeidsbeperking.
  • De provincie stimuleert de regionale aanpak van ‘Social Return On Investment’ (SROI), zodat werkzoekenden op een duurzame manier aan werk worden geholpen.

Onderwijs

Onderwijs is ontzettend belangrijk voor de toekomstkansen van kinderen. Wie goed onderwijs geniet, blijkt later vaak gezonder, gelukkiger en succesvoller. Maar onderwijs blijft ook belangrijk in het leven na de schooltijd. De wereld verandert zo razendsnel dat onderwijs en scholing van groot belang zijn om veranderingen in bedrijfstakken en banen bij te houden.

Dit wil de SP:

• We blijven investeren om zoveel mogelijk mensen, op te leiden en te behouden in sectoren als logistiek, zorg, agrofood, techniek, etc. Hierin ligt een belangrijke verantwoordelijkheid van werkgevers in het kader van goed werkgeverschap. De provincie is hierbij een stimulerende factor.
  • Binnen het aanvalsplan ‘Zo Werkt Limburg!’ ligt een belangrijke opgave voor het onderwijs. Een leven lang ontwikkelen is cruciaal voor het behouden van de aansluiting op de arbeidsmarkt. Om dit te realiseren neemt de provincie het voortouw om de krachten in Limburg te bundelen.
  • De provincie kan initiatieven die het Limburgs onderwijs beter maken ondersteunen, maar doet dat altijd in overleg en samenwerking met onderwijspartijen en gemeentes.
  • Onderwijs moet de komende jaren veel meer verbonden worden met jeugdzorg. Beiden gaan over gelijke kansen voor onze kinderen en jongeren. De provincie gaat dit stimuleren.
  • Naarmate de krimp toeslaat komt er meer behoefte aan herinvulling of sloop van oude schoolgebouwen. De provincie ondersteunt bijzondere initiatieven.
  • Onderwijs hoort in het hart van de buurt, stad en gemeente. Figuurlijk, maar soms ook letterlijk. Daar waar onderwijs kan bijdragen aan levendigheid, invulling van monumenten of leefbaarheid van buurten, ondersteunen we gemeenten bij slimme vormen van onderwijshuisvesting.

Sport

Sport is belangrijk. Voor een goede gezondheid, voor ontspanning maar ook voor de sociale samenhang in Limburg.

Dit wil de SP:

• Initiatieven om meer Limburgers te laten bewegen krijgen ondersteuning. De provincie zet hierbij in op breedte- en gehandicaptensport.
  • Ieder kind moet kunnen sporten. Samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties zorgen we ervoor dat ieder kind toegang heeft tot een sportvereniging.
  • Ieder kind moet leren zwemmen. Het is een gezonde basisvaardigheid en erg belangrijk in ons waterrijke land. De provincie gaat zich inzetten om, samen met gemeenten, schoolzwemmen weer mogelijk te maken.
  • De provincie zal geen middelen beschikbaar stellen voor commerciële (betaalde) sport of fusies van betaalde sportclubs.
  • De provincie helpt gemeenten bij het openhouden van sportvoorzieningen als openbare zwembaden en sportaccommodaties.