3. Leefomgeving

Vergroening van woonbuurten leidt tot verbetering van het leefklimaat. Buurtbewoners moeten daarbij worden betrokken. Dat kan succes hebben als bewoners hiervan ook, letterlijk, de vruchten plukken. Initiatieven zoals plukweides (hoogstamboomgaardjes), groente en fruit uit eigen buurt, en voedselbossen zijn uitstekende mogelijkheden waarbij de provincie de gemeenten ondersteuning kan bieden. Daarbij is het educatieve aspect ook van grote waarde.

Om onze omgeving leefbaar te houden moeten we alert blijven op vervuiling en overlast.

Dit wil de SP:

• De provincie ondersteunt gemeenten, buurtraden en bewonersorganisaties om hun woonomgeving te vergroenen en te verduurzamen.
  • We planten tenminste 10.000 bomen in Limburg.
  • Behoud van buurtvoorzieningen wordt actief ondersteund.
  • De provincie ondersteunt inwoners, ook in financiële zin, om woningen optimaal duurzaam te maken. Vooral voor mensen met de laagste inkomens dienen, liefst in samenwerking met woningcorporaties, woningen klimaatneutraal gemaakt te worden. Dit is goed voor het klimaat en voor inwoners. Mensen met lage inkomens kunnen hierdoor veel besparen op hun woonlasten waardoor in feite hun besteding vergroot wordt.

AWACS

Al jarenlang lijden inwoners van Onderbanken, Brunssum en andere gemeenten in Zuid-Oost Limburg onder de enorme geluidoverlast en kerosine-uitstoot van de verouderde AWACS-vliegtuigen. Als gevolg daarvan hebben velen gezondheidsklachten.

Dit wil de SP:

• De provincie steunt de inwoners van Onderbanken en andere gemeenten in hun strijd tegen de overlast van de verouderde AWACS-vliegtuigen.
  • De AWACS-luchthaven krijgt geen toestemming meer om over Limburg te vliegen. De provincie onderzoekt alle (juridische) mogelijkheden om dit te bewerkstelligen.