h

12. Bestuur en Euregio

De provincie moet zich meer en beter inspannen om de Limburgse bevolking te betrekken bij besluitvorming. Zij vormen immers de bondgenoten in de strijd voor een mooie, rechtvaardige en sociale provincie. De Limburgers moeten daarom meer invloed krijgen bij provinciale projecten. Niet als de plannen al klaar zijn, maar aan het begin, als de plannen nog moeten worden gemaakt.
De provincie moet samen met de gemeenten en inwoners de nieuwe en oude uitdagingen van deze tijd op zich nemen. Of het nu gaat om de vele uitdagingen die er nog liggen op sociaal gebied, gezondheid, op het vlak van klimaat of op het terrein van werk en scholing. De provincie moet initiatieven met elkaar verbinden, op elkaar afstemmen en ondersteunen, zodat de resultaten zo goed mogelijk zijn.

Dit wil de SP:

  • De provincie moet zich tot het uiterste inspannen om draagvlak te zoeken voorafgaand aan besluitvorming.
  • De provincie zal zoveel mogelijk samenwerken en aanbesteden bij maatschappelijk verantwoorde ondernemingen: bedrijven en instellingen met een eerlijke beloning voor alle werknemers en geen exorbitante salarissen of bonussen, die niet discrimineren op afkomst en leeftijd, en mensen met een handicap en/of een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen.
  • De provincie zal aanbestedingen van (grote) projecten dusdanig inrichten, dat ook kleinere regionale en lokale bedrijven in kunnen inschrijven en een eerlijke kans maken om mee te doen.
  • Bij aanbestedingen dient vijf procent van de investeringssom te worden besteed aan ‘Social Return On Investment’ (SROI).
  • Bij organisaties en instellingen die subsidie krijgen van de provincie is het inkomen van bestuurders in overeenstemming met de landelijke norm.
  • Het provinciebestuur maakt zich sterk voor belangen van haar inwoners en organisaties bij het kabinet en de Tweede Kamer. Daarbij gaat het ook om zaken die wettelijk niet bij de kerntaken van de provincie horen maar wel van grote invloed zijn op de Limburgse bevolking en leefbaarheid.
  • De taken van het waterschap worden onder beheer gebracht van de provincie. Zolang dit niet mogelijk is, legt het waterschap uitgebreid verantwoording af aan de provincie (Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten).
  • De provincie gaat niet op zoek naar een hoog rendement op haar kapitaal door risicovol te beleggen, maar houdt het op sociaal-maatschappelijk verantwoord ondernemen of schatkistbankieren.
  • Het inhuren van externen wordt beperkt. In plaats hiervan zet de provincie zich zoveel mogelijk in voor totstandkoming van een team van specialisten van gemeenten en andere provincies op diverse beleidsterreinen.
  • Regels voor integriteit en declaraties van bestuurders worden aangescherpt. Voltijd gedeputeerden en de commissaris van de Koning hebben geen betaalde bijbanen meer.
  • Websites van de provincie worden voorzien van een voorleesfunctie.

DE PROVINCIE EN DE GEMEENTEN

De provincie kan en moet een goede partner zijn van de Limburgse gemeenten bij de vervulling van belangrijke overheidstaken. In een aantal opzichten heeft de provincie daarbij een wettelijke taak, maar heel vaak gaat het om een gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid die verder gaat dan
deze wettelijke taken. Dat laatste komt op diverse plaatsen in dit  rogramma al aan de orde. Daar willen we op deze plek ook nog het volgende aan toevoegen.

De aard en de omvang van de gemeentelijke opgaven lopen in deze provincie zeer uiteen. Het is daarom goed dat de provincie in de afgelopen periode de ondersteuning die zij aan gemeenten geeft heeft geconcentreerd op die aard en omvang, in plaats van ongerichte steun.
Daarbij moet de hardnekkige stedelijke en sociaal-economische problematiek in een aantal Limburgse (centrum)steden ook in de komende periode nadrukkelijke aandacht krijgen. Deze problematiek is het meest nijpend in de Parkstadregio en Heerlen, waar voorzetting van provinciale
ondersteuning nood­zakelijk is.

HERINDELING

De ervaringen rond herindelingsprocedures in de afgelopen periode moeten we ter harte nemen. Herindelingsprocedures zonder lokaal draagvlak moeten niet van bovenaf worden afgedwongen.
Dat betekent concreet dat in de Parkstadregio vooralsnog geen herindeling te verwachten valt.
Dit maakt het des te noodzakelijker bijzondere aandacht te besteden aan het feit dat Heerlen – als centrumgemeente – wel een grote last moet dragen, maar gezien de beperkte omvang in verhouding tot de rest van de stedelijke regio niet de daarbij behorende financiële-, bestuurlijke- en sociale
slagkracht heeft. Nu er geen herindeling te verwachten is, is het des te meer zaak dat de rijks­ overheid en de provincie centrumgemeente Heerlen hierbij specifiek ondersteunen.

De EUregio

Limburg is zeer gebaat bij een goede samenwerking met de buurlanden Duitsland en België.
Verschillen in wet- en regels, in taal en cultuur zorgen ervoor dat deze samenwerking niet altijd soepel verloopt.

Dit wil de SP:

  • We blijven ons inzetten om Limburgers in staat te stellen de taal van onze buren in Duitsland en België goed te begrijpen en te spreken.
  • De provincie ondersteunt structureel de Grensinformatiepunten (GIP’s), waar werkzoekenden terecht kunnen voor persoonlijk advies en begeleiding als zij overwegen grenswerker te worden.
  • We spannen ons in bij nationale en Europese overheden om de belemmeringen en nadelen, die het werken over de grens nog steeds met zich meebrengt, op te heffen.
  • De provincie blijft inzetten op samenwerking binnen de Euregio op het gebied van economie, cultuur, onderwijs, milieu, veiligheid, ruimtelijk beleid, duurzame energie, openbaar vervoer, etc., en stimuleert en ondersteunt maatschappelijke organisaties en instellingen alsmede initiatieven vanuit de bevolking met concrete samenwerkingsprojecten.

Financiën

Anders dan veel (grote) Limburgse gemeenten is de provincie Limburg een heel rijke provincie. Dit is te danken aan de verkoop van de Essent-aandelen. Dat geld is opgebracht door de Limburgers. Het moet dan ook besteed worden aan zaken die alle Limburgers ten goede komen, en om problemen op te lossen. In dit programma staan hiervoor diverse voorstellen.

Naast de gelden die de provincie van het Rijk ontvangt zijn er de opcenten voor de motorrijtuigenbelasting. Landelijk pleit de SP voor afschaffing van deze zogenaamde opcenten. Zolang deze niet zijn afgeschaft, wil de SP geen verhoging van de opcenten in onze provincie.

Dit wil de SP:

  • Inzet van provinciale middelen dient niet enkel economisch, maar ook maatschappelijk rendabel te zijn.
  • De provincie gaat niet op zoek naar een hoog rendement op haar kapitaal door risicovol te gaan beleggen, maar houdt het op staatsobligaties met triple-A status of schatkistbankieren.
  • Op dit moment is voor leningen aan bedrijven pas goedkeuring (in het kader van ‘wensen en bedenkingen’) van Provinciale Staten nodig als de leningomvang meer dan 2,5 miljoen euro is.
  • Dit wordt teruggebracht naar 1 miljoen, zodat de controlerende taak van de Staten vergroot wordt en het maatschappelijk rendement beter bewaakt kan worden.
  • De opcenten voor de motorrijtuigenbelasting worden niet verhoogd.
  • De provincie maakt passend gebruik van Europese gelden en fondsen; er wordt geen project bedacht omdat we daarmee geld kunnen binnenhalen.
  • De provincie is uiterst terughoudend in het aangaan van publiek-private samenwerking waar de kosten vaak voor de gemeenschap zijn en de lusten voor het bedrijfsleven.
  • Facilitair personeel komt weer in dienst van de provincie.

U bent hier