h

11. Openbaar vervoer en mobiliteit

De SP vindt goed en betaalbaar openbaar vervoer van groot belang. Goed openbaar vervoer draagt bij aan de mobiliteit van schoolgaande jeugd en ouderen. De prijs van trein- en buskaarten blijft stijgen, terwijl het aantal buslijnen verder afneemt. De SP is dan ook tegen marktwerking in het openbaar vervoer. Hierdoor wordt het vervoer in de regel alleen maar slechter, omdat de winst voor het bedrijf en de aandeelhouders belangrijker is dan goed en betaalbaar vervoer voor de reizigers.
Helaas ligt de huidige concessie met Arriva voor 15 jaar vast. Op dit moment worden mensen weer gedwongen om meer te betalen omdat Arriva wil dat zij gebruikmaken van de OV-chipkaart. Sinds de laatste aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg zijn er veel klachten, niet alleen van reizigers, maar ook van machinisten en buschauffeurs. Zij hebben meerdere keren gestaakt, omdat
de rijtijden zo krap zijn dat ze niet eens tijd hebben voor een plaspauze. Dat kan echt beter!

Dit wil de SP:

  • Een bus in elke buurt, en geen peperdure kaartjes. Alle plaatsen in Limburg zijn bereikbaar met openbaar vervoer tegen betaalbare tarieven.
  • Laat mensen meepraten over de routes die bussen kunnen nemen.
  • De dienstregeling in het openbaar vervoer moeten zodanig aangepast zijn aan bedrijfstijden van instellingen, bedrijven en scholen dat deze ook goed bereikbaar zijn.
  • De kwaliteit van de Limburgse trein- en busstations moet in orde zijn.
  • Samen met gemeenten en gebruikers wordt regionaal openbaar vervoer gecombineerd met gemeentelijk doelgroepenvervoer zodat er een efficiënte dienstverlening ontstaat, ook voor mensen met beperkingen.
  • Het openbaar vervoer in Limburg wordt komende jaren uitstootneutraal.
  • De provincie ziet streng toe op het goederenvervoer door de provincie, met name als het gaat om chemicaliën.
  • We gaan, waar mogelijk, de omgevingen rondom alle provinciale wegen opschonen, opknappen en vergroenen.
  • Nieuwe initiatieven, pilots en experimenten binnen het openbaar vervoer mogen geen verdringing van regulier werk opleveren. Bij openbaar vervoer horen professionele en betaalde chauffeurs.
  • De provincie ondersteunt initiatieven van gemeenten die experimenteren met gratis openbaar vervoer.
  • Openbaar vervoer met omliggende regio’s in Duitsland en België wordt uitgebreid en het kaartsysteem wordt afgestemd op reizen van en naar België en Duitsland.
  • Intercity-verbindingen tussen de grote steden worden doorgetrokken naar grote steden in onze buurlanden.
  • De aanleg van nieuw asfalt wordt beperkt. Alleen knelpunten vragen om een oplossing. Uitgangspunten zijn het terugdringen van autogebruik, het beter benutten van het bestaande wegennet en de verbetering van de verkeersveiligheid.
  • De provincie investeert in de verbetering van doorstroming en  verkeersveiligheid van provinciale wegen.
  • In de provinciale omgevingsvisie wordt rekening gehouden met de toenemende rol van de fiets nu én in de toekomst.
  • Er komt een investeringsprogramma voor de totale provinciale hoofdinfrastructuur voor fietsers.
  • Gemeenten worden ondersteund bij het verbeteren van hun fietsinfrastructuur.
  • Er komen nachttreinen tussen de steden. Zo maken we het onder andere voor jongeren interessanter om volop van het culturele leven in Limburg te genieten.

U bent hier