h

DE TIJD VLIEGT MAAR MAA WORDT NIET BEVLOGEN

17 december 2024

DE TIJD VLIEGT MAAR MAA WORDT NIET BEVLOGEN

Foto: Marianne Winthagen

Tijdens de Provinciale Staten vergadering van 13-12 jl. stond het Statenvoorstel Basisrapportage Groot Project ‘Transitie MAA' op de agenda. Lees hieronder de kritische bijdrage van Statenlid Cynthia Smeets aan het debat.

Voor de natuur en omwonenden is dat minder vliegen niet zo'n probleem maar voor de beurs van deze provincie en daarmee het belastinggeld van haar inwoners wel. En laat ik zeggen dat de SP 6,8 miljoen verlies GEEN peanuts vindt! 

We hebben hier op 22 november een goed debat met elkaar gevoerd. Iedereen heeft uitgesproken dat de resultaten van 2023 teleurstellend zijn, maar ook dat GS hier als aandeelhouder samen met Schiphol group op moet sturen en dat de luchthaven aan zet is om te komen met plannen die gaan aangeven hoe de afspraken zoals opgenomen in de businesscase en het amendement zullen worden gehaald of als dat niet mogelijk is wat dat dan betekent. Maar GS heeft ook een rol om verwachte financiële risico’s met PS te delen en te bespreken. Maar we moeten ook zorgen voor de gezondheid van onze inwoners. Daarom wil ik vragen aan de gedeputeerde op welke wijze nieuwe gezondheids- inzichten en rapporten worden meegenomen in voortgangsrapportages? 

We moeten niet wachten tot het 5 voor 12 is om risico’s met elkaar te delen, dan worden wij niet in staat gesteld om strategisch te sturen. Wij hebben daarvoor inzicht nodig in wat GS als aandeelhouder vindt van de prognoses in relatie tot de realiteit en hoe zij daarop bijstuurt. Maar dit geld niet alleen voor MAA, dat geld ook voor alle andere deelnemingen. 

De basisrapportage zelf

Er ligt nu een gewijzigde basisrapportage voor, GS heeft ons de kans geboden om per mail aan te geven wat er nog moest worden opgenomen in de rapportage. Daar heeft de SP positief op gereageerd. Niet wetende dat wij drie dagen geleden een rapportage zouden ontvangen waarin dan ook weer niet al die opmerkingen zijn overgenomen of uitgevoerd. En dat is teleurstellend. Er zijn toch verwachtingen gewekt. Om er maar een te benoemen die voor de SP een doorn in het oog is: de rol en meerwaarde van het mede aandeelhouderschap van Schiphol group. U bent niet bereid om dit op te nemen in deze basisrapportage en deelt dat de CEO van MAA daarover meer zal delen tijdens ons valentijns overleg van 14 februari. In 2023 zei gedeputeerde Satijn over het mede aandeelhouderschap van Schiphol group zelf: MAA kan profiteren van de kennis, ervaring en netwerken van Schiphol, terwijl Schiphol gebruik kan maken van de ervaringen die MAA gaat opdoen met innovaties zoals elektrisch vliegen.
Waarom staat hier in deze basisrapportage dan toch helemaal niets opgenomen over wat Schiphol nou precies bijdraagt aan MAA?
Misschien is het de kennis, ervaring en het netwerk van CEO Meijs? 

De CEO volgt ons, maar laat zich niet aantasten in zijn humeur. Die vindt het logisch om voordat er met PS gesproken is alvast even uit de doeken te doen aan de Limburger wat zijn strategie is (die overigens nergens afwijkt van de reeds bestaande businesscase) en dat er voor de komende jaren vooral weinig winst verwacht moet worden. Pas in 2027 zal er een break-even zijn, met groei naar 2030. De focus zal liggen op Cargo en een goede afhandeling van vracht. 

Wij kijken vol verwachting uit naar de presentatie van de CEO of dat vele investeren ook gaat leiden tot aanpassingen in de strategie en business case. Maar van ons mag hij daar kritische vragen over verwachten. 

Reactie toevoegen

U bent hier