SP is bereid te praten over variant ‘over links’

7 april 2023

SP is bereid te praten over variant ‘over links’

Foto: Marianne Winthagen

Vanmorgen presenteerde verkenner Jan Schrijen ,na gesprekken met alle politieke partijen, verschillende varianten voor het nieuwe provinciebestuur. De variant die volgens de verkenner als eerste onderzocht dient te worden is er een met BBB, VVD, CDA, PvdA en de SP. Deze variant is volgens de SP niet de eerst logische variant op basis van de verkiezingsuitslag. Desondanks zijn wij als partij uitgenodigd en zullen op deze uitnodiging in gaan.

SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório: ‘We hebben de verkenner en de BBB meermaals aangegeven dat wat ons betreft eerst de vier grootste partijen om tafel moeten gaan zitten, want dat doet immers het meeste recht aan de verkiezingsuitslag. Blijkbaar zijn er daar al te grote inhoudelijke verschillen waardoor de verkenner een ander advies heeft gegeven. Als het echt nodig is dan nemen wij graag verantwoordelijkheid en sluiten we aan bij gesprekken, maar dan moet er wel écht iets veranderen in het provinciaal beleid. We zullen de komende weken horen of er grote verschillen van inzicht zijn met onze analyse, waarin we heel nadrukkelijk voorstellen doen over onze energie, arbeidsmigratie, economie en natuurlijk onze sociale agenda. Daar lopen we vooralsnog niet op vooruit in berichtgeving. Ik weet in ieder geval zeker dat er drie super gemotiveerde SP’ers klaar staan om met iedereen samen te werken aan een Limburg dat van ons allemaal is. Of dat nu in een coalitie of oppositie is.’