ONVOLDOENDE FUNDAMENT OM EEN STABIELE SAMENWERKING OP TE BOUWEN

9 juni 2021

ONVOLDOENDE FUNDAMENT OM EEN STABIELE SAMENWERKING OP TE BOUWEN

Vrijdag 4 juni heeft het CDA aangegeven niet te willen deelnemen in een bondgenootschap met VVD, GroenLinks, SvL, PvdA, D66, Lokaal-Limburg en 50PLUS om te komen tot een nieuw college.  Hierop is er afgelopen vrijdag de motie Jetten aangenomen waarbij de SP en Partij voor de Dieren met de resterende partijen van het bondgenootschap over de formatieopdracht in gesprek gaan om tot een stabiele sociale samenwerking te komen.

Aan deze gesprekken zijn we afgelopen maandag 7 juni vol goede moed begonnen.  Direct bij aanvang van de bijeenkomst heeft SvL aangegeven daarbij de consequenties van de motie heroverwogen te hebben en uit het formatieproces te stappen. Het resultaat hiervan is dat de overige partijen met 24 zetels nog maar een krappe meerderheid hebben van slechts één zetel.

De SP is op basis hiervan tot de conclusie moeten komen dat op deze manier een stabiel fundament voor een nieuw college niet langer is ingevuld, terwijl deze voor de SP een essentiële voorwaarde was voor het onderschrijven van de motie Jetten. Er is voor onze fractie daarmee onvoldoende stabiele basis om aan verdere gesprekken hierover deel te nemen en hebben informateur Hoes hier zojuist over geïnformeerd.