Renske Leijten live over toeslagenaffaire | maandag 1 maart, 19.30-20.30

24 februari 2021

Renske Leijten live over toeslagenaffaire | maandag 1 maart, 19.30-20.30

Tienduizenden mensen zijn het slachtoffer geworden van een overheid die zonder enig oog voor de menselijke maat mensen vermorzeld heeft. Mensen zijn gediscrimineerd, hun baan, auto en soms zelfs hun huis kwijt geraakt. Relaties zijn op de klippen gelopen. En mensen zitten nog altijd in de ellende.

De toeslagenaffaire is mede aan het licht gekomen door de inzet van ons Kamerlid Renske Leijten die samen met de getroffen ouders onvermoeibaar blijft strijden voor rechtvaardigheid. Daar zijn we trots op. Het geeft ook aan hoe belangrijk de werkmethode van de SP is. Samen met mensen strijden we voor een eerlijk Nederland.

Foto: SP
Renske Leijten: “De strijd die we voeren samen met ouders die gedupeerd zijn in de toeslagenaffaire is helaas nog lang niet voorbij. Ondanks gemaakte excuses en erkende misstanden, is er nog altijd geen snelle uitbetaling van schade. Deze mensen en hun strijd blijven we steunen, natuurlijk als partij en ik als Kamerlid in de Tweede Kamer!”

Op initiatief van de SP komt er een parlementaire enquête naar de fraudebestrijding door overheidsdiensten. De SP, met Renske Leijten voorop, wilde al jaren dat de Tweede Kamer zijn zwaarste middel in zou zetten. Nu is het zover. SP-leider Lilian Marijnissen: 'Het heeft bijna twee jaar geduurd, maar de aanhouder wint. Nu kunnen we de beerput van de toeslagenaffaire écht openbreken. De ouders verdienen gerechtigheid en Nederland verdient een eerlijke overheid.'

Al lange tijd pleitten Marijnissen en Leijten voor een parlementaire enquête. Bij de toeslagenaffaire werden duizenden ouders én hun kinderen vermorzeld door een oneerlijke overheid.

Lilian Marijnissen: 'Steeds weer gaat de beerput een klein beetje open en krijgen we weer een puzzelstukje van een gigantisch schandaal. Nu kunnen we de puzzel echt in elkaar zetten en erachter komen wie wat wanneer heeft gedaan. Er is nog een lange weg te gaan, maar laat dit een begin zijn van een nieuwe tijd. Van het bouwen aan een eerlijke overheid, die er écht voor iedereen is als je het nodig hebt.'

Met deze parlementaire enquête wordt breder onderzoek gedaan dan naar enkel de toeslagenaffaire.

‘De SP krijgt legio signalen dat de overheid ook op andere vlakken veel te ver gaat in het opsporen en bestrijden van fraude. Bij de toeslagenaffaire hebben we met hard werken beetje bij beetje informatie boven tafel gekregen. Met deze parlementaire enquête brengen we alles wat er mis gaat bij de fraudebestrijding door de overheid aan het licht.’

Maandag 1 maart is Renske live bij SP Limburg, via Zoom en FacebookLive te volgen. Meld je aan om erbij te zijn en je vragen te stellen: limburg@sp.nl