Extra geld bij Sociale Agenda voor gezondheid van kinderen en jongeren

19 november 2020

Extra geld bij Sociale Agenda voor gezondheid van kinderen en jongeren

Foto: SP

Het project Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt uitgebreid. Het komende jaar komen er negen gezonde basisscholen bij. De bedoeling is dat in 2023 zo’n 30 basisscholen zijn aangesloten bij het project. Er is meer goed nieuws: ook middelbare scholen kunnen meedoen aan dit project.

René van der Valk: “De SP is van mening dat dit succesvolle project alle steun verdient. Ik stelde daarom voor om in de Sociale Agenda voor 2021 op te nemen dat er 100.000 euro wordt besteed aan het doorzetten van het concept Gezonde Basisschool van de Toekomst naar het middelbaar onderwijs. Zodat leerlingen die op een Gezonde Basisschool hebben gezeten op het voortgezet onderwijs verder gevolgd en begeleid worden.

Provinciale Staten zag daar ook het belang van, dus dat geld is er nu. Voor middelbare scholen die actief aan vervolgonderzoek willen meewerken, ontwikkelt Movare een vervolgonderzoek. Zodat we leerlingen die op de basisschool een gezonde toekomst werd gegeven, ook op het voortgezet onderwijs die kansen bieden. Wat ons betreft is dat weer een stap voorwaarts in een sociaal en gezond Limburg.”

Gedeputeerde Housmans vertelde al eerder: “Alle kinderen hebben recht op een gezonde start en niets doen is geen optie. Het project kost 4,50 euro per dag per kind. De provincie gaat die kosten omlaag brengen, samen met partners. Door bijvoorbeeld de landbouwsector erbij te betrekken. Als ik nu zie wat corona ons geleerd heeft, dan zien we nu dat preventie en investeren in gezondheid cruciaal is. Wij moeten nu stappen zetten en zorgen dat we hier een gezonde generatie hebben. Een generatie die straks in Limburg én in Nederland dat wat we hebben opgebouwd kan voortzetten. Iedereen wil het beste voor z’n kinderen en wij ook.”

Wij zijn dus heel benieuwd naar het vervolg, want dit klinkt veelbelovend.